Een maand lang niet naar de supermarkt gaan, maar in plaats daarvan eten kopen bij lokale handelaren en producenten. Dat is het uitgangspunt van ‘Februari Zonder Supermarkt’. De Belgische korte ketennetwerken en organisaties Boeren & Buren, Voedselteams, Linked.Farm, Wervel en BioForum bundelen in februari hun krachten om te wijzen op een gezond en duurzaam voedselsysteem met meer ambitie voor de korte keten.
Ook in deze tijden is korte keten slim alternatief
"De supermarkt biedt het grote voordeel dat we veel producten op één plek vinden, maar helaas verliezen mensen zo wat de voeling met hun eten. Door wat vaker te kopen via de korte keten steun je rechtstreeks de lokale producenten en eet je op maat van de seizoenen,” stelt Wannes De Jonghe van Boeren & Buren. “Mensen beseffen vaak niet hoeveel initiatieven er vlak bij hun deur te vinden zijn, die ook nog eens betaalbaar zijn.”
Prijzen stijgen minder hard in korte keten
Volgens Testaankoop stegen de prijzen in de supermarkten in december tot 20%, een stijging die je bij de korte keten initiatieven veel minder ziet, omdat er onder andere veel minder afhankelijkheid is van buitenlandse export.
Alle initiatieven staan op rechtvanbijdeboer.be. Deze website bundelt de verschillende verkooppunten van Boeren & Buren tot Voedselteams, maar ook hoevewinkels, CSA-boerderijen en samenwinkels.
Bron: Boeren & Buren