Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gember aan kop, avocado op twee, mango op drie

Eosta bespaart 50 miljoenste plastic verpakking met natural branding

Eind 2016 begon Eosta (onder merknaam Nature & More) een lasertechniek toe te passen op verse biologische groenten en fruit. Eosta noemde het natural branding, als manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Het startschot werd gegeven in Zweden, waar de Zweedse supermarkt ICA avocado’s en zoete aardappels van Nature & More met natural branding in het schap legde. Korte tijd later schafte Eosta meerdere machines aan. Inmiddels, bijna zes jaar later, heeft Eosta al 50 miljoen plasticverpakkingen bespaard met deze techniek en hebben talloze andere groothandels en supermarkten de techniek ook omhelsd.

Natural branding is een manier om groenten en fruit te merken met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. Hulpstoffen worden niet gebruikt en de methode is goedgekeurd door de biologische controle-instanties. Het grote voordeel van de merkjes is dat ze verpakkingen onnodig maken. Biologische producten moeten namelijk wettelijk als zodanig herkenbaar zijn voor consumenten. Helaas betekent dit dat veel supermarkten ervoor kiezen biologische producten te verpakken en/of stickeren, terwijl gangbare producten los worden verkocht. LaserFood (Spanje) en EcoMark (Duitsland) zijn momenteel de belangrijkste Europese aanbieders van lasertechniek voor het markeren van groenten en fruit.

Besparing plastic en energie
De methode bespaart niet alleen veel plastic en papier, maar ook veel energie en uitstoot, want een lasermerkje vraagt maar 1% van de energie voor een sticker. Eosta heeft met natural branding in dit najaar de 50 miljoenste verpakkingseenheid bespaard. Dit correspondeert met 500.000 kilo plastic, 216.000 vierkante meter papier, en bovendien een energiebesparing ter waarde van 2,2 miljoen kilo CO2-uitstoot; die komt overeen met 19 miljoen autokilometers. In 2018 kreeg Eosta al de Sustainable Food Award voor deze innovatieve verpakkingsmethode.

Gember aan kop, avocado op twee, mango op drie
Natural branding wordt vooral veel toegepast op gember, avocado, mango en zoete aardappel, maar ook wel op komkommer, kiwi’s etc. Ondertussen doet Eosta onderzoek naar nieuwe aanpakken om ook citrus of hardfruit te kunnen merken. Consumenten staan ervoor open, want de grote frustratie van veel bewuste consumenten is dat ze in supermarkt worden geconfronteerd met een zee aan plastic als ze biologische groenten en fruit willen kopen. Inmiddels hebben andere supermarkten en groothandels ook machines aangeschaft om producten te merken.

Duurzaam verpakken is niet verpakken
Paul Hendriks, de verpakkingsmanager van Eosta, is sinds het begin de drijvende kracht achter deze techniek, samen met verpakkingsexpert Gerben Borsje. Hendriks heeft een heldere filosofie: "De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Natural branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consument zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen."

Voor meer informatie:
Monique Mooij
Eosta
Tel.: +31 (0)180 63 55 500
monique.mooij@eosta.com
www.eosta.com

Publicatiedatum: