Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olav van der Willik, West Coast Frozen Yoghurt:

"Producent, retailer en consument zullen de prijsstijgingen samen moeten dragen"

Tholen - De prijzen van grondstoffen en energie blijven maar stijgen en als gevolg daarvan zien producenten zich genoodzaakt hun producten tegen een hogere prijs in de markt te zetten. Alle kosten doorberekenen, dat gaat niet altijd. En dus zitten producenten met een dilemma: hoever kun je gaan zonder de consument of je plek in het schap te verliezen? 

Eén van die producenten is ijsmaker West Coast Frozen Yoghurt. "We zullen ook dit jaar de verkoopprijs iets moeten verhogen, maar we hopen dat dit voorlopig de laatste keer is", vertelt Olav van der Willik. Hij vertelt dat bijna alles duurder is geworden. "Dan gingen de kosten voor ingrediënten omhoog, dan de logistieke kosten... en we kunnen niet elke kostenstijging doorberekenen in de verkoopprijs, want dan prijs je jezelf de markt uit. Maar je moet iets doen, want je houdt steeds minder marge over als je niets doorberekent."

Olav van der Willik en Robin Bassie

Retail heeft kleine merken nodig
West Coast Frozen Yoghurt is relatief nieuw in de retail. Het bedrijf begon in de horeca en kwam de coronacrisis door. Die positie biedt volgens Olav een extra uitdaging. Coca-Cola en Lays-chips bijvoorbeeld blijven de meeste mensen toch wel kopen als de prijs ervan omhoog gaat. Voor een nieuw merk dat niet op die bekendheid kan bouwen, is dat ingewikkelder.

"De rotatie van producten van kleinere merken is al lager. En nu consumenten minder te besteden hebben, vinden er verdere verschuivingen plaats. Er zijn mensen die kiezen voor een literbak van het huismerk in plaats van een premium merk zoals West Coast Frozen Yoghurt of bekende merken. Anderen nemen wel het premium merk, maar kopen minder vaak. Grote merken hebben hier ook mee te maken, maar die hebben budget om in te zetten op promoties en margediversificatie binnen hun totale assortiment."

Volgens Olav zit de sleutel in samenwerking. "Producent, retailer en consument zullen de prijsstijgingen samen moeten dragen. Ik denk dat het belangrijk is dat producenten en retailers in partnerschappen gaan denken. Wij hebben de supermarkten nodig, maar zij ons als nieuw merk ook. Kleinere merken kunnen en durven te vernieuwen en de consument wil graag nieuwe producten in de schappen zien."

Blijven investeren in productontwikkeling
Er zijn diverse voorbeelden van producenten die kiezen voor verpakkingen met minder inhoud tegen dezelfde of soms een hogere prijs. Maar krimpflatie, dat zit er bij de ijsproducent niet in. "Wij vinden ethiek belangrijk en de verpakkingen zijn immers al gemaakt. Zo snel even nieuwe maken, dat is lastig. We kunnen ook niet bijvoorbeeld minder aardbeien in ons ijs doen want daarmee lieg je op de verpakking en verander je de smaak." 

Op productontwikkeling wordt niet bespaard. Volgens Olav is het juist nu belangrijk om aan je merk te blijven werken. "Als je niet zorgt dat je product optimaal is, dan mis je sowieso de boot. Wij hebben bijvoorbeeld de afgelopen tijd kritisch gekeken naar onze recepten. Zijn alle ingrediënten noodzakelijk? En dat zoutgehalte, het is al niet veel, maar zou het met nog minder kunnen? We zijn ook continu bezig met suikerreductie, maar suiker is ook nodig voor de consistentie, het mondgevoel et cetera. We hebben een smaakpanel opgetuigd om dit alles te onderzoeken."

Vasthouden aan biologisch
De producent zet in op producten met zo min mogelijk ingrediënten. "Zeker als je een biologisch product hebt, vinden wij dat je geen 30 ingrediënten nodig moet hebben om een product lekker te maken. Een biologisch product hoort zo natuurlijk mogelijk te zijn. Zo hebben wij, om weg te blijven van kleur- en smaakstoffen, onlangs onze eigen gezouten karamelsaus laten ontwikkelen. Maar we kunnen niet alles zelf maken, want onze afzet is nog niet zo groot."

Het hebben van een biologisch certificaat kost veel geld en het is daarom ook niet verwonderlijk dat sommige producenten overwegen dat los te laten om kosten te besparen. "Het is natuurlijk wel lastiger, omdat biologische grondstoffen duurder zijn en je soms minder keuze hebt." West Coast Frozen Yoghurt blijft ondanks alles toch vasthouden aan de biologische kwaliteit. "Het is een van onze keypoints en daar willen we niet zomaar vanaf stappen."

Het biologisch keurmerk en het 'corona-effect' van mensen die meer gefocust zijn op gezondheid, geven hem vertrouwen dat het merk deze moeilijke situatie wel doorkomt. "Mensen zijn op zoek naar bewustere keuzes. Met ijs op basis van yoghurt hebben we iets bijzonders. Frozen yoghurt is een gezonder alternatief ten opzichte van veel roomijs van grote merken, omdat het doorgaans minder suiker en vet bevat. We noemen het niet voor niets 'the joy of ice cream and the goodness of yoghurt'."

Voor meer informatie:
Olav van der Willik
West Coast Frozen Yoghurt
06 55882411
olav@westcoastfroyo.com 
www.westcoastfroyo.com