Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ekoplaza en Marqt breiden statiegeldsysteem uit voor biologische basisproducten

Supermarktketens Ekoplaza en Marqt kondigen aan vanaf deze week hun verpakkingsvrije assortiment uit te breiden met statiegeldpotten gevuld met biologische basisproducten zoals onder meer havermout, muesli, linzen, kikkererwten, bonen, rijst en couscous. De potten – met de merknaam Wisselwaar – zijn te koop in zowel de Ekoplaza Foodmarqt, de winkels en webshop, maar ook in de betere biospeciaalzaken.

Beeld: Ekoplaza

Kwaliteitsmanager van Ekoplaza, Steven IJzerman: “Bij Udea, het moederbedrijf van Ekoplaza en Marqt, zien en ervaren wij al decennia lang de grote meerwaarde van het statiegeldsysteem. Europese landen als Duitsland en Denemarken lopen niet alleen ver voor op Nederland, maar tonen ook aan hoe goed dit systeem werkt voor verpakkingen van verschillende type producten. De recente uitbreiding van statiegeld op kleine flesjes in Nederland onderstreept dit. En wij verwachten dat dit – dit voorjaar – eindelijk dan ook voor statiegeld op blikjes gaat gelden.

In onze eigen zoektocht om voor 2025 niet alleen een klimaatpositieve supermarkt te zijn, maar ook een plek waar consumenten verpakking- en plasticvrij boodschappen kunnen doen, lopen we tegen een aantal dilemma’s aan. We verwachten met deze stap dan ook dat het gemak van goedgevulde statiegeldpotten in combinatie met aantrekkelijke prijzen een belangrijke incentive is voor gedragsverandering bij onze klanten.”

Haalbaar streven
In totaal kopen we in Nederland 26 miljard plastic voedselverpakkingen per jaar. Wereldwijd groeit de plasticproductie met 4% per jaar en de hoeveelheid op de markt gebrachte plastic in Nederland stijgt jaarlijks met 2%. Dat is bijna 3.300 plastic verpakkingen per huishouden. In Nederland produceerden we in 2021 zo’n 9.937.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kg afval per persoon. Dat is meer dan het Europese gemiddelde volgens partijen als Kassa en Milieu Centraal. Tegelijkertijd wil de Europese commissie de stroom verpakkingsafval per inwoner fors verminderen. Hoewel we eerder meer dan minder plastic gaan gebruiken, rekenden onderzoekers van ING uit, dat als we allemaal 5 verpakkingen per jaar minder gaan gebruiken, we deze stijgende trend kunnen keren. Een haalbaar streven.

Dilemma’s
Kwaliteitsmanager Steven IJzerman: “De markt kent ons niet alleen als voorloper in bioproducten, maar ook als voorvechter van plastic- en afvalvrije producten. Alleen lopen we in die ambitie en zoektocht de laatste jaren tegen een aantal lastige dilemma’s aan. En dan bedoel ik niet alleen dat we merken dat gedragsverandering bij consumenten tijd kost. Ook hadden wij als Udea graag gezien dat het statiegeld op blikjes al een jaar geleden zou zijn ingevoerd.
Daarom zijn we ook al jaren bezig zijn met het plastic- en afvalvrij maken van onze verpakkingen. Maar ook die stap kent de nodige uitdagingen en daarvoor zijn wij afhankelijk van de afvalverwerkingsbedrijven bijvoorbeeld. In het besluit om afvalvrij te worden, is de samenwerking met de keten dan ook essentieel.  Een van de dilemma’s die we tegenkomen is dat afvalverwerkingsbedrijven moeite hebben om onze composteerbare verpakkingen te verwerken. Met dat dilemma als vertrekpunt en ik noem het zelf liever inzicht zijn we naar andere oplossingen gaan zoeken en ontwikkelden we dit concept met Wisselwaar potten.

Oplossing op korte termijn
Dat opgeteld bij onze positieve ervaringen met het statiegeldsysteem, hebben we met hen een systeem opgezet om onze klanten op korte termijn te helpen om hun boodschappen – al op korte termijn - een stuk milieu- en klimaatvriendelijker te maken. Daarbij nemen we natuurlijk ook de lessen mee van onze concullega’s, zoals Albert Heijn, die ook hun uiterste best doen op dit consumentengedrag te veranderen, maar moeite hebben om de consument mee te krijgen. Daarom kiezen wij er nu voor om naast een zelftapsysteem de consument onze basisproducten ook in goedgevulde statiegeldpotten aan te bieden. Gemak dient tenslotte de mens.”

Voor meer informatie:
Udea
De Kempkens 1000
5465 PR Veghel
0413 256700
info@udea.nl   
www.udea.nl

Publicatiedatum: