EU steekt €28 miljoen in het promoten van biologisch

De Europese Commissie zal dit jaar € 185,9 miljoen investeren in promotieacties voor de afzet van duurzame en hoogwaardige EU-agrovoedingsproducten in de EU en wereldwijd. Het vorige week door de Commissie goedgekeurde programma voor 2023 draagt bij tot de verwezenlijking van de politieke prioriteiten van de Europese Commissie voor 2019-2024, met name de 'Van boer tot bord'-strategie.

De voor 2023 geselecteerde promotieprojecten zullen naar verwachting producten begunstigen die voldoen aan doelstellingen zoals duurzame teelt, dierenwelzijn, consumptie van verse groenten en fruit en gezonde en duurzame voedingspatronen in het algemeen.

De beschikbare bedragen voor de voor 2023 geselecteerde campagnes zijn bijna gelijk verdeeld over promotie op de interne markt van de EU en in derde landen, met respectievelijk € 83,3 miljoen en € 83,1 miljoen.

Buiten de EU worden landen en regio's met een hoog groeipotentieel geïdentificeerd als belangrijkste promotiedoelen, zoals onder meer China, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Noord-Amerika. Nieuw-Zeeland en Australië bieden mogelijk ook nieuwe marktkansen voor Europese exporteurs. Daarnaast blijft het Verenigd Koninkrijk een van de belangrijkste exportmarkten voor EU-agrovoedingsproducten, goed voor 25% van de EU27-export.

Geselecteerde campagnes zullen consumenten in de EU en wereldwijd informeren over de verschillende EU-kwaliteitsregelingen en -labels, zoals geografische aanduidingen of biologische producten. Deze laatste categorie zal profiteren van financiering tot € 28 miljoen om de vraag te stimuleren, in overeenstemming met het actieplan voor biologische teelt. Een extra bedrag van € 36 miljoen zal de bevordering ondersteunen van duurzame teeltpraktijken die gunstig zijn voor het klimaat, het milieu en het dierenwelzijn.

Om gezondere en evenwichtigere voeding aan te moedigen, zal meer dan € 19 miljoen specifiek worden gereserveerd voor de promotie van verse groenten en fruit om de sector te helpen het hoofd te bieden aan aanhoudende uitdagingen zoals afnemende consumptie, dalende export en een zwakke onderhandelingspositie ten opzichte van retailers en verwerkingsbedrijven. Over het algemeen moeten promotieactiviteiten gericht op consumenten op de interne markt verwijzen naar en in overeenstemming zijn met de voedingsrichtlijnen van de beoogde lidstaat of lidstaten.

Promotiecampagnes voor EU-landbouwproducten zijn ontworpen om nieuwe marktkansen te creëren voor EU-telers en de voedingsindustrie in het algemeen. Naast het stimuleren van duurzame teelt en consumptie van land- en tuinbouwproducten, ondersteunt het promotiebeleid ook het duurzame herstel van de agrovoedingssector in de EU in een uitdagende economische context.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven