Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carsten Abendhardt

"Duitse worteloogst 20-25% onder het gemiddelde"

De droge zomer en het gebrek aan regen hebben dit jaar enorme gevolgen voor de worteloogst gehad in Duitsland. "De oogst van dit jaar ligt ongeveer 20-25 procent onder het gemiddelde van de afgelopen drie jaar. Als we het volume met de recordoogst van afgelopen jaar vergelijken hebben we zelfs te maken met verliezen van 35 procent", deelt Carsten Abenhardt van het gelijknamige bedrijf uit het Duitse Datteln (Nordrhein-Westfalen) mee.

Vooral in de groeimaand augustus zorgde het precaire watertekort voor problemen bij de wortelteler. "Dat heeft tot gevolg gehad dat we vooral kleine wortelen konden oogsten, terwijl de kwaliteit tot nu toe zeer goed is geweest", aldus Carsten. Vanwege de warme en droge weersomstandigheden werden de wortelen ook noodgedwongen veertien dagen later in bewaring gelegd. "Hoe de kwaliteit zich gedurende de bewaring zal ontwikkelen, is momenteel moeilijk te voorspellen. Gezien de exponentieel gestegen elektriciteitsprijzen worden we met drie- tot viermaal hogere opslagkosten geconfronteerd. We zijn momenteel met onze retailklanten in onderhandeling, zodat deze extra kosten ook redelijkerwijs in het prijsniveau tot uiting zullen komen." 


Consumptieaardappelen in de bewaring

Naast conventionele wortelen in verschillende varianten richt Carsten zich eveneens op de teelt en afzet van biologische wortelen. "Vergeleken met het oosten van Duitsland waar de oogsten deels rampzalig waren, zijn we er in Nordrhein-Westfalen nog redelijk vanaf gekomen. Bij de bospenen, die over het algemeen allemaal geïrrigeerd worden, konden we een normale oogst registreren. Bij de wortelen die in bewaring gelegd worden is de irrigatie-infrastructuur daarentegen niet overal beschikbaar. Bij de snackwortelen was het volume dit jaar heel behoorlijk." 

Langere verkoopperiode voor geïmporteerde wortelen
Vanwege het lagere oogstvolume bij de wortelen voor bewaring moest men dit oogstjaar relatief vroeg terugvallen op geïmporteerde wortelen, die in opdracht van de retail werden ingekocht en in Datteln verpakt werden. Carsten: "Wij halen onze producten voornamelijk uit Spanje en aanvullend uit Italië, later in het seizoen zullen we ook nog wortelen uit Zuidwest-Frankrijk importeren. De hamvraag zal echter zijn hoeveel aanbod er daar ter beschikking zal staan, want ook in Zuid-Europa had men dit jaar met een enorm watertekort in de teelt te kampen."


Zicht op de wortelakker

Terughoudend koopgedrag bij producten met een exclusief merklabel
Ondanks het moeilijke seizoen vol uitdagingen, kijkt Carsten met vertrouwen naar de toekomst. "We zijn in staat om zowel kleinere verpakkingen van bijvoorbeeld 750 gram, tot aan de beproefde grote verpakkingen van circa 2,5 kg voor promotieacties te leveren. Het product is nog steeds een trend en we werken voortdurend aan nieuwe producten en innovaties. Bospenen en snackwortelen zijn de niche inmiddels ontgroeid en zijn goed ingeburgerd op de markt. Ook gekleurde wortelen winnen stapsgewijs steeds meer aan betekenis."

Hoe de verkoop in de afzonderlijke segmenten zich dit jaar zal ontwikkelen, blijft volgens Carsten een kwestie van afwachten. "We zien terughoudendheid bij de consument als het gaat om de aankoop van producten met een exclusief merklabel, die bij conventionele supermarkten tegen hoge prijzen worden aangeboden. In deze categorie zien we nu al een omzetdaling van 30 procent. Maar we zullen deze daling van de koopkracht en bijbehorende daling van de consumptie doorstaan en uiteindelijk zal er nog steeds voldoende plaats zijn voor duurzaam geproduceerde en iets hoger geprijsde voedingsmiddelen." 

Foto's: Abenhardt GmbH & Co. KG 

Voor meer informatie:
Carsten Abenhardt
Abenhardt GmbH & Co. KG
Markfelder Straße 15
D - 45711 Datteln, Duitsland
Tel: +49 (0) 2363 3659870
info@abenhardt.de  
www.abenhardt.de    

Publicatiedatum: