Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

"Consumenten geven voorkeur aan biologisch als het gaat om plantaardige voedingsmiddelen"

Als je in 2023 nieuwe plantaardige voedings-middelen op de markt gaat brengen, is het aan te raden om voor biologisch te gaan. Dit zegt Paul Holmbeck van EcoConsult naar aanleiding van nieuwe consumentenonderzoeken in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Portugal. Hieruit blijkt dat consumenten die voor plantaardig kiezen, een sterke voorkeur hebben voor biologische kwaliteit en bereid zijn daarvoor meer te betalen.

Paul: "Dit is goed nieuws voor de planeet. In de haast om conventionele plantaardige producten op de markt te brengen, hebben veel bedrijven het verband met het gezond verstand over het hoofd gezien, dat consumenten die op zoek zijn naar plantaardige alternatieven op basis van bezorgdheid over gezondheid, milieu en dierenwelzijn, ook een voorkeur hebben voor biologisch voedsel. Het maakt uit hoe de planten in 'plantbased' producten worden geteeld en verwerkt. Gewasbeschermingsmiddelen, GGO's en lange lijsten met voedseladditieven rijmen niet met gezonde mensen of een gezonde planeet."

Over de onderzoeken
Er werd een diepgaand onderzoek gedaan onder 3.225 flexitariërs, vegetariërs en veganisten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Portugal. Uit de antwoorden blijkt dat het segment van deze 'groene' consumenten in alle landen een aanzienlijk hogere consumptie van biologisch heeft dan de gemiddelde burger. "Tegelijkertijd zien we dat ze bereid zijn meer te betalen voor plantaardig voedsel als ze het in een biologische versie kunnen krijgen", zegt Louise Johansen van de Deense vegetariërsbond, verantwoordelijk voor het consumentenonderzoek.

Er is veel vraag naar biologisch
Drie van de vier consumenten in de vier landen zeggen dat minstens 20% van hun voedsel biologisch is, terwijl één op de drie zegt dat 60-100% van zijn voedselconsumptie biologisch is. Dit is aanzienlijk hoger dan het aandeel van biologisch in de rest van de bevolking in de vier landen.

Tegelijkertijd blijkt uit de enquêtes dat een derde bereid is tot 10% meer te betalen voor biologisch, terwijl nog eens een derde bereid is 10-20% meer te betalen om plantaardig biologisch in het winkelmandje te krijgen. In Duitsland is de bereidheid nog groter: velen zijn bereid tot 30-40% extra te betalen.

Volgens Louise Johansen is dit nuttige kennis wanneer je een nieuwe markt wilt betreden en de dialoog met kopers wilt aangaan.

Exportavonturen in het verschiet
De laatste jaren zijn er in Denemarken meer producenten van plantaardige voedingsmiddelen opgestaan, en naarmate ze hun weg vinden op de binnenlandse markt, hebben veel van hen ook hun zinnen gezet op het buitenland. Een goede ontwikkeling, volgens Pernille Bundgård, exportmarket manager bij de Danish Organic Farmers Association. Volgens haar ligt er een exportavontuur te wachten voor Deense producenten die erin slagen meer innovatieve biologische voedingsmiddelen op plantaardige basis te ontwikkelen die dierlijke eiwitten kunnen vervangen en zo tegemoetkomen aan de vraag naar een klimaatvriendelijker dieet. Pernille stelt dat de productie van plantaardige biologische voeding zich nog in een nichefase bevindt, maar zij twijfelt er niet aan dat plantaardige producten een blijvertje zijn.

Daarom is het kenniscentrum van plan om in 2023 meer consumentengegevens te verzamelen.

Foto: Dreamstime

Klik hier voor de vier rapporten (in het Engels).


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven