Tholen - Bij ZustainaBox zijn ze na de kerstpakketten en eindejaarsgeschenken nu druk met de nieuwjaarspakketten. "Het hoogtepunt ligt altijd wel bij Kerst, maar dit keer loopt het in het nieuwe jaar ook heel hard door. We zijn vanwege de drukte eigenlijk niet eens toegekomen aan het maken van nieuwjaarspakketten, dus hebben we op de kerstpakkettenpagina gezet dat we alles om kunnen toveren in een nieuwjaarsbox. We voegen wat bubbels toe en hebben de echte kerstproducten er uit gehaald", vertelt Manon van Leeuwen.
Manon van Leeuwen, oprichter van ZustainaBox.
ZustainaBox werkt met een keuzeportaal. Klanten kunnen met een inlogcode kiezen tussen een box, cadeau of bon. "Het is ook mogelijk om een pakket naar iemand anders te sturen, die het beter kan gebruiken. Een aantal bedrijven deelde de code pas rond de Kerst uit. Daarom hebben we het nu nog extra druk, omdat we veel aan het nazenden zijn. Ook hebben we tot 31 december 20.000 euro opgehaald voor het goede doel. Het is echt te gek dat heel veel mensen hiervoor kiezen." Manon geeft aan dat de portal een groot succes is. "Het systeem werkt erg goed. We zien dat bedrijven dit voor hun inkoopafdelingen het hele jaar willen gebruiken. Daarom hebben we nu een portaal gebouwd waarbij bedrijven bij elke verjaardag of andere gelegenheid zelf iets voor de medewerkers kunnen kiezen."
Thuiswerkbox
Manon is eind 2019 begonnen met ZustainaBox, net voor de pandemie dus. "Ik wilde vrouwen zoals ik inspireren om vaker voor duurzaam te kiezen. Met name de vijftigers zijn lastig in beweging te krijgen. Ik bedacht een soort member model, waarbij leden 1 keer per 2 maanden een box toegestuurd kregen, gevuld met producten in de categorieën social, personal en domestic care. Dit ging best goed. Ik had al vrij snel zo'n 500 leden, maar toen kwam Corona en waren er veel opzeggers. Dus dacht ik dat ik moest stoppen. Zo ver kwam het echter niet. Ik heb mijn voorraad online gezet en bedacht een leuke Thuiswerkbox. Deze box sloeg heel goed aan en daardoor nam het allemaal een enorme vlucht. Ik ging ineens van 1 keer per 2 maanden 500 boxen naar zo'n 1000 per week. Dus in plaats van stoppen, moest ik verhuizen en mensen aannemen."
Het team van ZustainaBox.
De Z van Zus
De naam ZustainaBox is geïnspireerd op Manon's zus, die ze heel plotseling verloren is. "Rond mijn vijftigste verjaardag besefte ik na het zien van Before the Flood dat ik best goed bezig was, maar de hele climate change gemist had. Daarop besloot ik een jaar lang geen nieuwe kleding meer te kopen. En ik gaf mezelf een reis van 50 dagen naar Zuid-Amerika cadeau. Toen mijn zusje en beste vriendin een week voor mijn vertrek plotseling overleed, begon ik een heel andere reis. Ik ben me toen nog meer in duurzaamheid gaan verdiepen, veganist geworden en heb mijn auto verkocht. En hieruit is uiteindelijk het idee voor de ZustainaBox voortgevloeid."
Duurzame leveranciers
Duurzaamheid staat voorop bij ZustainaBox. "Voor veel bedrijven zijn we zelfs te duurzaam. We gaan voor plasticvrij, plantaardig in een kartonnen doos. Er is ook een volledig biologische box bij, de Super Organic Box. "Deze box hebben we samengesteld omdat er ook echt wel veel vraag naar is." Leveranciers beoordelen ze bij ZustainaBox behoorlijk streng, geeft Manon aan. "Zo houden we bijvoorbeeld 1 keer per jaar enquête. We vragen daarbij ook naar de social return. Wat doen ze voor de mens en de maatschappij?"
In het begin heeft Manon veel leveranciers zelf benaderd. Nu gaat dit meer dan vanzelf. "Inmiddels gaat het om tienduizenden pakketten per jaar en weten ze wie ik ben. Ik krijg veel aanbiedingen van leveranciers, waarbij we nu aangeven dat ze aan een aantal dingen moeten voldoen. Daardoor valt vanzelf veel af."
Voor dit jaar wil ZustainaBox wat meer lijn in het aanbod gaan aanbrengen. "Dat doen we ook voor onszelf, het is nu allemaal wel iets te veel. En voor kleinere startups zijn we, wat ook wel jammer is, te groot geworden."
Voor meer informatie:
Manon van Leeuwen
ZustainaBox
Seggeweg 38-40
3237 MK Vierpolders
06 40419097
manon@zustainabox.nl
www.zustainabox.nl