Een blik op de bestgelezen Biojournaal-artikelen van 2022 laat zien dat er in het achterliggende jaar veel is gebeurd in de biologische sector. We bezochten beurzen en bijeenkomsten en maakten fotoreportages van de zomerse BioFach, Udea Open Air, diverse Bioborrels en een bloedhete BioVelddag. We begonnen in januari met een klein voorproefje van de strategie die de overheid zou kiezen om de biologische productie en markt te laten groeien. In december werd die strategie in een actieplan gepresenteerd.
Terwijl er in Den Haag werd vergaderd over stikstof, waren er mensen en bedrijven die het over een andere boeg gooiden. Jan van de Ven en Bets van der Zande van BD-boerderij De Hooge Weyer vertelden dat ze al een tijd zoeken naar een geschikte overnamekandidaat, boer Ayoub liep een dagje mee met Welmoed Deinum, maar raakte niet geïnspireerd om zelf biodynamisch te gaan boeren. Biodynamisch boer Jaring Brunia nam met succes deel aan Kamp van Koningsbrugge en bio-drankje Charlie’s kreeg dankzij Kelvin Boerma, ofwel Kalvijn, een vliegende start.
Pluck nam BioCountry over en koos ervoor om exclusief aan biospeciaalzaken te leveren in plaats van aan Jumbo, het Belgische Färm fuseerde met Ekoplaza en Lidl was als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd en de eerste Ekoplaza Foodmarqt werd geopend.
Ook het verhaal van Mondessa, over de opstart van het bedrijf biologische zaden en granen, werd goed gelezen, net als het artikel waarin de Italiaanse Nederlander Claudio Papone vertelt hoe hij zijn 'groener dan groene' citroenen op de markt zet.
Maar er was ook droevig nieuws. De overlijdensberichten van Frans baron van Verschuer, Driekant-oprichter Henk Smit en uitgever Jaap van Westering werden veelvuldig gelezen.