Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spaanse coöperatie Balcón de Europa:

"Huidige prijzen maken bio-producten toegankelijker"

In een rapport over de biologische teelt in 2021 geeft het Spaanse ministerie van Landbouw aan dat het biologische areaal in Spanje 10,79% van het totale land- en tuinbouwareaal van het land vertegenwoordigt. Van die 2,8 miljoen hectare bevindt zich een overweldigende 48,92% in Andalusië.

Meer dan de helft van het aantal biologische teeltactiviteiten in Andalusië vond in 2021 plaats in twee van de acht provincies die het gewest rijk is: Granada en Almería. Een van die teeltactiviteiten wordt gedragen door de coöperatie Balcón de Europa.

"Balcón de Europa promoot de biologische teelt in de streek van Nerja", zegt Amparo, manager van de coöperatie. "We hebben de CAAE-certificering voor al onze teeltactiviteiten en we willen daarnaast onze ecologische voetafdruk steeds verder verminderen. Daarom geven we prioriteit aan de lokale afzet van onze producten." 

"Onze vlaggenschipproducten zijn zoete aardappelen en avocado's. Voor die producten zijn we GlobalGAP en GRASP gecertificeerd. De biologische zoete aardappel is een van de producten die het de laatste tijd erg goed doet. We zien een grotere consumptie in zowel Spanje als in verschillende EU-landen. Je ziet overigens dat het product niet alleen vers wordt afgezet, maar ook verwerkt, zoals de traditionele geroosterde zoete aardappel."

"Wat betreft avocado, hebben we eerst de rassen Bacon en Fuerte op de markt gebracht. Dit seizoen duurt niet zo lang en we hebben niet zo’n grote hoeveelheden, maar de vraag naar bio-avocado’s is groot, wat de winstmarges ten goede komt. Nu zijn we Hass avocado’s aan het oogsten en we verwachten een goed seizoen, maar door ongunstige weersomstandigheden is er dit jaar weinig product voorhanden", vertelt Amparo. 

Concurrentievoordeel biologisch product
Dit jaar laten de AGF-consumptiegegevens die het ministerie van Landbouw publiceert een daling optekenen. De laatste beschikbare gegevens, die betrekking hebben op augustus, laten een jaar-op-jaar krimp van de fruitconsumptie in de Spaanse huishoudens van 10,8% zien. De groente- en aardappelconsumptie nam met 8,9% af. Vanwege de inflatie stegen de uitgaven wel, voor fruit met 9,3% en voor groenten en aardappelen met 1,7%. 

"Er doen zich twee fenomenen voor. Aan de ene kant neemt de consumptie van biologisch voedsel toe door de gezondheidsvoordelen en uit milieuoverwegingen, aan de andere kant is er de inflatie en kiezen consumenten ervoor om goedkopere producten te kopen, zoals conventioneel geteelde groenten en fruit. Dit heeft geleid tot een daling van de prijzen van biologische producten die steeds meer in de richting van het conventionele product gaan", zegt Amparo (zie foto rechts). 

"Uiteindelijk bepaalt het spel van vraag en aanbod de prijs. Nu het conventionele product in prijs stijgt en bio goedkoper wordt, bevinden beide zich praktisch op hetzelfde niveau. Misschien is dit het moment om het concurrentievoordeel van bio ten volle aan te grijpen. Biologische groenten en fruit zijn immers gezonder voor mens en planeet, en aangezien ze in prijs niet zo veel meer verschillen van het conventionele product, zijn ze toegankelijker voor een belangrijk segment van de consumenten." 

Voor meer informatie:
Balcón de Europa S.C.A.
C/ Carretera, 10
29780 Nerja (Málaga) - Spanje
Tel: +34 952 520 048
balcon@balconeuropa.com
www.balconeuropa.com

Publicatiedatum: