Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Haneman Biofruit viert predicaat hofleverancier en geeft inzicht in nieuw hardfruitseizoen

"Biologisch is een bijzondere markt, maar principiële consumenten zullen er altijd voor blijven kiezen"

Tholen - Sinds 20 augustus mag Haneman Biofruit zich officieel hofleverancier noemen. Het biologische teeltbedrijf, dat vanwege haar 100-jarig bestaan in aanmerking kwam voor het predicaat, vierde de benoeming met een open dag op 21 augustus. Tegelijkertijd wordt er inzicht gegeven in een nieuw biologisch hardfruitseizoen. "Er zijn misschien wel tientallen uitdagingen om rekening mee te houden, maar toch ziet het er allemaal weer mooi uit", vertelt Toine Janssen van Haneman Biofruit.

De pluk zat er medio november op voor het bedrijf, gevestigd in het Gelderse Winssen. Op een areaal van zo'n 28 hectare teelt hij voornamelijk Conference peren en Elstar en Maribelle appels. "Met de peren hebben we het lastig gehad met schurftbestrijding, maar dit is aan het einde van de rit toch wel goed gelukt. Er is wel meer aantasting geweest dan we eigenlijk hadden gewild, maar dat zagen we vrij vroeg in het seizoen al. Dan ben je er wel op voorbereid." Wat betreft de appels lag het gevaar overwegend in de zonnebrandschade. De hitte, en daarmee gepaard gaande problemen voor het hardfruit, domineerde menig nieuwsmedium van de zomer. Toch is dit voor het biologische fruit van Haneman Biofruit alleszins meegevallen. "Het ging echter niet vanzelf. Zonnebrandschade valt te voorkomen door preventief beregenen in de middag, maar we hadden niet overal even goede kwaliteit water om dit te doen. Als je dan ziet wat de schade uiteindelijk is na zo'n zomer kunnen we tevreden zijn met de kwalitatief goede volumes."

Derde generatie
Haneman Biofruit, wat in 1922 is gestart door de grootvader van Toine, heeft anno 2011 de volledige omschakeling gemaakt naar de biologische teelt. "Mijn opa is 100 jaar geleden neergestreken op de gronden, waar we momenteel nog steeds gevestigd zijn. Destijds was het een gemengd bedrijf. In de loop van de jaren heeft mijn vader het overgenomen, waarna ik in 2000 de touwtjes in handen kreeg. Op dat moment zaten we al na te denken om de omschakeling naar biologisch te maken. Ik had zelfs de cursus biologische teelt al gedaan, maar toch hebben we het uiteindelijk nog niet aangedurfd. Men kreeg toen een mooie subsidie als er werd besloten om over te schakelen, waardoor velen besloten de stap te zetten. Dit zorgde bij ons voor de angst dat we met de biologische teelt wel hogere teeltkosten zouden krijgen, maar het fruit, vanwege het grote aanbod, niet verkocht zouden krijgen." Tien jaar later besloot Toine er, met zijn familie, vervolgens toch nog maar weer eens over na te denken. "Je bent dan 10 jaar wijzer en hebt van alles meegemaakt. Dan doemt de vraag toch weer op: wat heb ik in al die tijd nu eigenlijk verdiend met gangbaar blijven en wat zijn de risico's van omschakelen?" Dit resulteerde in het besluit om er vol voor te gaan en vanaf 2011 werd het bedrijf omgedoopt tot Haneman Biofruit.

"Een aparte markt"
De twijfel die de teler destijds voelde vanwege onzekerheden binnen de biologische sector zal door menig teler in het heden nog steeds worden gedeeld. "Biologisch is een aparte markt. Enerzijds hebben wij, net als vele anderen, zorgen over de hoge kosten in energie of dieselolie bijvoorbeeld. In de agrarische sector kun je dergelijke kostenstijgingen simpelweg niet doorberekenen, waardoor het steeds moeilijker wordt voldoende kwalitatief hoogwaardig product te leveren. Anderzijds merkte je gedurende de pandemie dat mensen meer met hun gezondheid bezig waren, waardoor biologisch opeens 'booming' werd. Nu zitten we in een heel andere tijd. Een tijd van torenhoge inflatie, dure vaste lasten en verminderde koopkracht. Dan is het altijd maar de vraag wat de consument gaat doen. In de biologische sector zijn dan twee types consumenten te onderscheiden: principiële kopers en impulskopers. De een blijft altijd wel bij het biologische product en de ander kiest voor de goedkopere optie. Voordeel voor ons is wel dat de afzet van Conference over heel Noordwest-Europa verspreid is, waardoor er een dermate grote markt is dat ik op grote schaal minder problemen verwacht."

Hofleverancier
Het resulteert in een gematigd positieve blik van de biologische teler richting het huidige seizoen. Een seizoen dat voor Haneman Biofruit werd afgetrapt met een open dag op 21 augustus, waarbij het predicaat Hofleverancier, het 100-jarig jubileum en de onthulling van het 'Boert Bewust-bord' werden gevierd. "Het verkrijgen van het predicaat hofleverancier was natuurlijk een prachtige eer", gaat Toine verder, die aangeeft dat er nog een hele procedure aan gekoppeld zit. "Het begint met een duidelijk gemotiveerde aanvraag onderbouwd met financiële, personele, bedrijfstechnische en historische informatie, die wordt ingediend bij de burgemeester. Dan gaat het langs verschillende stations en komt ten slotte de arbeidsinspectie langs. Vervolgens werd het stil. Zo stil dat we tijdens een paar dagen vrijaf ons begonnen af te vragen of we het wel toegekend zouden krijgen." Uiteindelijk was daar toch het verlossende woord en werd het Predicaat 'bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier' officieel toegekend.

"Dat is toch prachtig, een soort erkenning. En dan niet slechts voor ons als telers, maar voor de gehele sector. Iedere dag zijn er honderden telers in Nederland bezig om te zorgen dat iedereen in de winkel kan halen wat ze willen. Dit wordt als heel normaal beschouwd, maar dat is het natuurlijk niet." Het is een speerpunt van het initiatief 'Boert Bewust', die actief contact zoekt, in gesprek gaat en activiteiten organiseert om mensen bewust te maken van de inspanning die in het vak en de arbeid gaat zitten. "Daarmee willen we een bredere erkenning creëren, want men moet zich realiseren dat het eigenlijk niet normaal is dat alles zo beschikbaar is. Het is een groep bestaande uit boeren vanuit verschillende sectoren, biologisch en gangbaar. Hiervoor waren we al even gecertificeerd, maar op 21 augustus werd mede het 'Boert Bewust-bord' onthuld. Op de dag waren er rondleidingen door de boomgaarden, een bezichtiging van de fruitpers voor ons verse sap, activiteiten voor kinderen en een boerenmarkt met lokale producenten van wijn, bier, fruit, ijs, vlees en tuinplanten. Dit was heel gezellig en zeer geslaagd; een mooie manier om het nieuwe seizoen weer in te gaan."

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Toine Janssen
Haneman Biofruit
Molenstraat 40
6645 BV Winssen
+31 (0)6 20013387
info@haneman.eu 
www.haneman.eu