Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Negen Duitse profclubs steunen biologische katoenteelt in India

Dit jaar hebben negen voetbalclubs uit de bovenste twee lagen van de Bundesliga (1. FC Union Berlin, Arminia Bielefeld, Borussia Dortmund, Eintracht Frankfurt, FC St. Pauli, Hamburger SV, SV Werder Bremen, VfB Stuttgart en VfL Wolfsburg) voor het eerst de handen ineengeslagen om 450 kleine boeren van een katoencoöperatie in India te steunen bij de omschakeling naar biologische katoenteelt in de komende drie jaar.

De clubs in deze alliantie zullen in de toekomst ook katoen van het project kopen en verwerken voor hun clubartikelen. De eerste artikelen zullen waarschijnlijk vanaf volgende zomer verkrijgbaar zijn in de fanshops. Tegelijkertijd biedt het project kinderen en jongeren in de naburige gemeenschappen van de katoenteelt educatieve vooruitzichten door middel van een sportopleiding. Vooral meisjes en jonge vrouwen zullen hiervan profiteren.

Het initiatief werd gelanceerd door het Duitse federale ministerie voor samenwerking en ontwikkeling BMZ samen met het textielbedrijf BRANDS Fashion. Ook het Duitse agentschap voor internationale samenwerking (GIZ) ondersteunt de uitvoering ervan.

Kleine boerengezinnen profiteren van de biologische katoenteelt
Het wereldwijde GIZ-project 'Sustainability and Value Creation in Agricultural Supply Chains' (AgriChains) en de 'Rapar & Dhrangadhra Farmers Producer Company' (RDFC) ondersteunen gedurende drie jaar 450 kleine boeren tijdens de hele omschakelingsfase van conventioneel naar biologisch katoen - bijvoorbeeld door opleiding in duurzame teeltpraktijken of toegang tot verbeterd zaad. Door het aanbod te vergroten en de katoen al tijdens de omschakelingsfase op te kopen, zullen de kleine boerenbedrijven naar verwachting in de toekomst ongeveer twee ton katoen per hectare produceren voor de merchandise van de clubs. Ondertussen verbinden alle clubs zich ertoe de artikelen reeds tijdens de omschakelingsfase aan te kopen. Door hoogwaardige en verantwoorde productie moeten de kleine boeren op lange termijn een hoger inkomen krijgen en wordt het milieu beschermd.

Foto: Dreamstime

Bron: Borussia Dortmund

Publicatiedatum: