In de eerste drie kwartalen van 2022 gaven de Oostenrijkse huishoudens iets minder dan een procent minder ui in supermarkten dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Vergeleken met 2019, het jaar vóór de crisis, zijn de uitgaven echter met 13% gestegen. Qua volume ligt de consumptie op het niveau van die tijd en ongeveer 9% onder het volume van dezelfde periode vorig jaar, aldus Rollama, de evaluatie van de huishoudelijke uitgaven door Agrarmarkt Austria (AMA).
Bovengemiddelde prijsstijgingen voor levensmiddelen
Bijna alle in de evaluatie onderzochte producten hebben in de eerste drie kwartalen prijsstijgingen te zien gegeven. In september 2022 lagen de prijsstijgingen met 12,8 procent boven de algemene inflatie van 10,7 procent. Onder meer de vraag naar groenten is volgens de evaluatie in de eerste drie kwartalen bijzonder sterk gedaald.
De vraag naar biologische producten in de retail blijft stijgen. Het aandeel van de uitgaven voor biologische producten bereikte in de eerste drie kwartalen een nieuw hoogtepunt van 11,6%. In 2021 was het aandeel 11,3%t. Volgens Rollama was er een continue vraag naar biologische groenten en fruit.
Bron: AMA