De oogst voor het nieuwe biologische hardfruitseizoen zit er voor Elshof Organic Fruit bijna op. "We zijn nu alleen nog bezig met de pluk van ons eigen merk Bellebio-appelen en de kwaliteit is, dankzij een prachtige zomer, uitzonderlijk goed dit jaar. Natuurlijk is de economie op verschillende punten een uitdaging, maar wanneer het fruit wordt geproefd, zullen de herhalingsaankopen stijgen", vertelt Robert Elshof van het biologische familiebedrijf.
Elshof Organic Fruit, gespecialiseerd in de biologische appel- en perenteelt, heeft als voornaamste doel om jaarrond Nederlandse biologische appelen te kunnen leveren. "In het verleden zagen we dat er in de tweede helft van het seizoen veel geïmporteerd werd. Ik vind zeker dat wij, in de biologische sector, een voortrekkersrol hebben op het gebied van duurzaamheid. Wanneer dergelijk fruit, wat ook lokaal heel goed verkrijgbaar kan zijn, dan zo'n lange reis moet afleggen, is dat onnodig. Bovendien is het tegenwoordig ook heel prijzig. Dit zorgt ervoor dat vanuit de markt ook steeds meer de vraag naar lokaal ontstond en wij zijn voornemens om deze vraag voor de lokale markt (Nederland en België) te kunnen beantwoorden."
Een manier waarop de fruitteler, die zelf op 29 hectare teelt en in combinatie met verschillende aangesloten telers op 200 hectare komt, dit streven onder andere tot realiteit wil verwezenlijken, is met haar eigen ras biologische appelen Bellebio. "We telen verschillende rassen. Zo blijft de Elstar altijd een hardloper. Deze is moeilijk om biologisch te telen, maar vanuit de markt zien we toch dat hier vaker voor wordt gekozen dan een ras dat wellicht makkelijker biologisch te telen is. Voor de tweede helft van het seizoen, waar voorheen vaak de blik overzee werd gericht, voorzien we vervolgens in de behoefte met de Bellebio. Dit is een laat ras, dat geschikt is voor lange bewaring en zijn knapperigheid in bewaring behoudt." De uitstoot en energiekosten, die bij lange bewaring om de hoek komen kijken, hebben ze bij Elshof Organic Fruit dan ook vakkundig getackeld. "Onze koelcellen draaien volledig op zonne-energie. Bovendien koelen telers, die bij ons aangesloten zijn, hun fruit ook bij bedrijven die de energie opwekken door middel van zonnepanelen. Het is hoe wij naar de toekomst kijken: duurzaamheid werkt alleen als het een gezond, langjarig plan is."
Tot juli goede kwaliteit beschikbaar
Het is echter voor vele hardfruittelers een uitdagende zomer geweest met verschillende extreme klimatologische uitdagingen, maar Robert is tevreden over de nieuwe oogst van het hardfruit. "We kunnen zeker spreken van een mooi volume. De oogst is naar verwachting en de kwaliteit, zoals aangegeven, van een uitzonderlijk niveau." Het resulteert voor de teler in een positief toekomstbeeld voor het komende seizoen. "Er is geen reden om negatief te zijn. Voorgaande jaren hadden we een tekort aan fruit, wat veel lastiger is voor de afzet. De hele hoge prijsverwachting zorgt dan dat de focus al snel is gericht op het importproduct, maar dit jaar kunnen we zeker tot juli een goede kwaliteit leveren."
Deze langere levering zorgt er ook voor dat Robert zich geen zorgen maakt over een eventuele terugval in de vraag naar biologisch vanwege de verminderde koopkracht van menig consument. "Biologisch valt toch onder het segment luxe product, dat kunnen we niet ontkennen. Als je dan ziet wat de inflatie doet, wat natuurlijk ongekend is, en alle andere bijkomende gestegen kosten voor iedereen, is het even afwachten wat de impact op de consumptie zal zijn. Het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat consumenten gaan twijfelen of ze wel biologisch zullen kopen. Alleen blijven mensen in de basis altijd een appel of een peer eten. Natuurlijk zullen er altijd consumenten zijn die voor het goedkoopste gaan en zijn er mensen voor wie het niet uitmaakt. Er is echter ook een grote groep daar tussen, die een bewuste keuze maakt en uit principe voor biologisch kiest. Deze mensen zullen niet afhaken en voor deze groep kunnen wij in dit geval jaarrond de biologisch optie, in optimale kwaliteit, aanbieden. Misschien duurt het iets langer voor het volledige aanbod is verkocht, maar wij kunnen het ook oprekken door goed te koelen en dus ook later in het jaar mooie Bellebio's aan te bieden. Op de lange termijn verwacht ik dat de focus op een gezond en duurzaam product overwint."
Biologische perenmarkt is een exportmarkt
Waar de blik voor de appelen voornamelijk op de Nederlandse en Belgische markt is gericht, gaat de blik voor de peren bij Elshof Organic Fruit naar de export richting het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Frankrijk en in steeds grotere getale Duitsland. "De klimatologische problemen in Zuid-Europa zorgen ervoor dat bijvoorbeeld Italië, wat van origine een perenland is, een hele belangrijke markt voor ons is geworden. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan water, wat overal voor een heel groot probleem zorgt. In de toekomst zal dit het verschil gaan maken voor welke gebieden geschikt blijven voor de teelt van hardfruit. Gelukkig hebben we dit in Nederland zeer goed geregeld en is er een grote beschikbaarheid van water. Het zorgt ervoor dat wij de gaten in de buitenlandse markten kunnen voorzien." Naast deze landen wordt dus, zoals aangegeven, ook Duitsland een steeds grotere markt voor Nederlandse biologische peren. "Op het gebied van biologische appelen zijn ze in Duitsland volledig zelfvoorzienend, maar daarmee richten we ons ook op de lokale markt. Er worden daar ook wel biologische peren geteeld, maar dit zorgt juist meer voor een aanzuigende werking. Ze creëren een markt voor de peren, die ze niet volledig kunnen bevredigen. Daar kunnen wij van profiteren."
Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Robert Elshof
Elshof Organic Fruit
Van den Hamlaan 19
8251 RX Dronten
+31 (0)321 312719
info@elshoffruit.nl
www.elshoforganicfruit.com