Bio-Fachforum: Kennis en vertrouwen evenals zichtbaarheid en aandacht in de biologische sector

Waarom is het zo moeilijk om de inhoud en kwaliteit van biologische levensmiddelen te communiceren? Hoe kan er biologisch marktpotentieel gegenereerd worden? Prof. dr. Antje Risius van de Universiteit Göttingen richtte zich op deze en andere vragen en presenteerde haar bevinden in haar lezing: 'De kracht van communicatie: wat weten consumenten en hoe kan de sector reageren?' Zij deed dit op de zesde editie van het Bio-Fachforum in Visselhövede. 

Hier vindt u een fotoreportage van de zesde Bio-Fachforum in Visselhövede.


Prof. dr. Antje Risius

Daarbij bleek dat Antje uiterst verrast vaststelde dat veel consumenten nog steeds een negatieve indruk van de biologische sector hebben, vanwege een gebrek aan betere kennis. Zij constateerde dat het nodig is om de verschillende structuren achter de bestaande bio-keurmerken te communiceren en de vereisten voor biologische controles transparanter te maken. 

Maar zelfs bij de consumenten die biologisch correct kunnen classificeren en interpreteren, is een bepaald wantrouwen waarneembaar. "Bij de communicatie van biologische producten moet ook de extrinsieke kwaliteit worden overgebracht. Dat wil zeggen dat de andere voordelen van het biologische product overgebracht moeten worden, en niet alleen de productkwaliteit", aldus Antje. Zij beschreef het samenspel van deze twee elementen als "een emotioneel spanningsveld". 

Geïntegreerde kennis leidt tot vertrouwen
"Wij kunnen echter bevestigen dat meer kennis kan leiden tot vertrouwen, waarbij de kennis ook in het dagelijks leven geïntegreerd moet worden. Soms hebben consumenten ook vertrouwen zonder over concrete kennis te beschikken. Daarbij moet je rekening houden met het zogenaamde 'halo-effect', oftewel een soort bedrieglijke kennis." Het is echter ook belangrijk hoe informatie wordt overgebracht. Kortom: voor een beter begrip van biologische producten moeten communicatie- en informatietekorten aangepakt worden en moet er ook op een emotioneel niveau gecommuniceerd worden. "Waarden moeten net zo goed overgebracht worden als kennis", zegt Antje.

Onlangs werd er op de Biofach in Nürnberg al competentiegericht workshopmateriaal gepresenteerd. Het gaat hierbij om een interactief platform waarop consumenten en belangstellenden informatie op maat kunnen ontvangen, met zowel audiovisuele alsook tekstuele presentaties.


Stephan Schilling

Zichtbaarheid en gezonde aandachtseconomie
Stephan Schilling, vicevoorzitter en verantwoordelijk voor PR & communicatie bij We Are Era, presenteerde passend hierbij zijn lezing over 'Zichtbaarheid 2.0: bio en social media, de perfecte match?' Daarin pleitte hij ervoor dat biologische bedrijven actiever worden op sociale netwerken en hierbij vooral ook moeten proberen om de jongere generaties en dus toekomstige consumenten te bereiken.

Vooral Instagram, TikTok en YouTube zijn de relevante platforms. "Twee derde van alle internetgebruikers bezoekt iedere dag YouTube. Wie hier niet vertegenwoordigd is, verliest enorm veel potentieel", aldus Stephan. Alle digitale platforms zijn online shopping 2.0. Het doel is om een gezonde aandachtseconomie op te bouwen bij een generatie waarvan de aandachtsspanne weliswaar laag is. Het is echter net zo belangrijk om gewoon "aanwezig te zijn" op de platforms in het algemeen.

Zichtbaarheid creëren om vertrouwen te wekken
Dit is onder andere belangrijk omdat alle platforms aan nieuwe features werken die niet alleen de individuele aankoopbeslissing kunnen beïnvloeden, maar ook de mogelijkheid tot directe aankoop aanbieden. Verder dienen sociale media inmiddels niet alleen meer voor vermaak, maar ook voor extra educatie.  

Zo is het niet alleen belangrijk om de eigen producten of het eigen bedrijf te promoten, maar ook om over de biologische sector en biologische levensmiddelen in het algemeen te informeren. "Als je morgen relevant wilt zijn, moet je daar vandaag wat voor doen", zegt Stephan. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door met jonge mensen, de zogenaamde 'digital natives', of met bekende influencers samen te werken die zich al met voeding bezighouden.   

Beide lezingen en overige discussies en presentaties kunnen hier worden bekeken. 

Voor meer informatie:
oeko-komp1.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven