Tholen - Om consumenten aan te spreken, wordt er steeds meer naar alternatieven gezocht om groenten en fruit onder de aandacht te houden. Een directe manier om de, voornamelijk jongere generatie, in contact te brengen met een product is, zo bleek onlangs op het 'International Strawberry Congress', door middel van social media en influencers. "Het directe contact met je doelgroep en de invloed van influencers moet men zeker niet onderschatten", vertelt de Belgische spreker William Lauwers, die samen met zijn zus Chloé ingingen op influencer marketing.
Moderator Michael Barker met William en Chloé Lauwers
John Meulemans van influencer marketing bureau Endeavour beweert dat een bericht van een influencer elf keer effectiever is dan een online advertentie. "Ook levert het meer op dan televisiereclame. Kijkers ervaren emoties sterker en onthouden de boodschap beter op de lange termijn." William gaat in deze stelling mee. "De keuzes die men in het dagelijkse leven maakt, worden voor 99,9 procent beïnvloed door anderen. Zeker wanneer het consumenten betreft die een vertrouwensband voelt met een influencer en door middel van filmpjes met een product in aanraking komen. Zo kan men de boodschap dat een bedrijf voor ogen heeft overbrengen en de beoogde doelgroep ziet wat ze ermee kunnen doen."
"Een belangrijke voorwaarde hiervoor is echter wel dat je als social media influencer een persoonlijke binding hebt met je kijkers", vult Chloé aan. Ze heeft een eigen kookpagina op instagram, genaamd ChloéKookt, waarmee de influencer bijna 75.000 volgers genereerd. "Het ontplofte eigenlijk in de coronaperiode, toen iedereen meer en meer thuis moest gaan koken. Het aantal volgers liep exponentieel op en inmiddels resulteert het ook in meer samenwerkingen met bedrijven. Zo gebruik ik ook veel producten van Coöperatie Hoogstraten in mijn video's voor de recepten die ik maak. Je beweringen over bepaalde producten komen echter weer niet over als het niet als authentiek ervaren wordt, dus moeten het wel altijd producten zijn die ik zelf ook echt waardeer. Dan wordt het vaak opgepakt door mijn volgers. Vervolgens volg je een aantal gouden social media regels. Post regelmatig, maar niet te vaak, zorg voor persoonlijke binding en het moet altijd als 'echt en betrouwbaar' ervaren worden."
Kyla Flynn
"Je hoeft hiervoor niet eens altijd specifiek naar de 'grote' influencers te kijken, maar ook micro-influencers kunnen heel effectief zijn", vervolgt Kyla Flynn van Coregeo, het marketingbureau achter merken als Pink Lady en Bimi. "Social media is een ideale manier om de consument direct te bereiken. Door middel van 'geolocatie' kun je bijvoorbeeld je doelgroep bereiken op momenten dat ze aan het nadenken zijn wat ze willen gaan eten. Dit kan door middel van de eigen platformen, maar, zoals aangegeven, is de binding zeker in deze tijden waarbij de hand op de knip wordt gehouden heel belangrijk. Als je dus een specifiek publiek wil bereiken, kun je dit ook doen door middel van een soort 'niche' influencer die dit specifieke publiek aantrekt. Dan heb je direct contact met het meeste resultaat. Je bereikt een doelgroep, die normaal gesproken, vaak onbereikbaar blijven. Zo analyseren wij de data die we via de verschillende marketingkanalen generen en bepalen voor ieder product en bedrijf een specifieke marketingstrategie", besluit Kyla.
Bekijk hier de gemaakte fotoreportage van het 'International Strawberry Congress'
Voor meer informatie:
Chloé en William Lauwers
ChloéKookt
https://www.instagram.com/chloekookt/
www.chloekookt.be
Kyla Flynn
Coregeo
[email protected]
www.coregeo.com