Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen CO2-uitstoot bij levering uit Last Mile Box

Als gekoelde producten worden afgeleverd via een mobiele koelbox met elektrisch vervoer is er geen CO2-uitstoot. Ook vermindert het aantal vervoersbewegingen in Amsterdam. Dat blijkt uit een proef die op initiatief van Leen Menken Foodservice Logistics en Rijkswaterstaat van maart tot mei werd uitgevoerd. De proef vond plaats in Amsterdam-Zuid. Verder onderzoek en de inzet van meerdere mobiele koelboxen kan de resultaten verbeteren.

Leen Menken en Rijkswaterstaat werkten voor de proef nauw samen met de gemeente Amsterdam en Foodlogica. Leen Menken liet een mobiele koelbox ontwikkelen, de Last Mile Box (LMB). Vanaf een vaste locatie in Amsterdam-Zuid ontvingen consumenten en horeca hun bestellingen van fietskoeriers van Foodlogica. De proef leverde informatie op over de routetijd, gereden kilometers, besparing in CO2-uitstoot en het effect op een gesloten koude keten. Daarnaast kregen de initiatiefnemers inzicht in het gebruik van elektrische voertuigen en de toepassing bij de bezorging aan verschillende doelgroepen zoals het type klanten (consumenten, bedrijven en horeca), de schaalbaarheid en de kosten.

Minder CO2-uitstoot
Doordat er geen CO2-uitstoot meer is tijdens de bezorging vanuit de Last Mile box, is de totale CO2-uitstoot van Leen Menken in de regio Amsterdam in de periode van de proef met 21% gedaald. Bakfietsen deden langer over een route, maar het verschil in routetijd tussen een bakfiets en bestelwagen bleef relatief beperkt. Bakfietsen maken gebruik van fietspaden, vermijden drukke wegen, hebben geen last van files en inrijbeperkingen voor auto's. Ook was de route per fiets korter dan die voor een bestelwagen, omdat fietsers dwars door de binnenstad kunnen rijden.

Zonnepanelen
Zonnepanelen zorgen voor energie om de mobiele koelbox te koelen. Tijdens de proef bleek dat de LMB de temperatuur zelf op peil kan houden. De bakfietsen van Foodlogica zijn gekoeld. De koude keten is goed gesloten gebleven tijdens het leveren van gekoelde producten aan consumenten en horeca.

Hoe nu verder?
Uit de proef bleek dat er aanpassingen nodig zijn aan de software van de routeplanner en aan de grootte en de wendbaarheid van de bakfietsen. De ingezette fietsen kunnen geen vriesleveringen verzorgen. Ook voor grotere leveringen aan de horeca bleken ze niet geschikt. De proef bestond uit één mobiele koelbox. De box blijkt goed te werken en wordt ingezet als mobiele hub, maar kan ook gebruikt worden voor directe leveringen aan de horeca in combinatie met een kleine elektrische truck. Dit concept is goed op te schalen naar meerdere boxen op verschillende plaatsen in Amsterdam.

Lees hier de samenvatting van het onderzoeksrapport.

Voor meer informatie:
Stefanie Schröder
Leen Menken Foodservice Logistics
06 30994287
stefanie.schroder@leenmenken.nl 
www.leenmenken.nl 

Joyce Duivenvoorde
Rijkswaterstaat
06 11589195
joyce.duivenvoorde@rws.nl 
www.rws.nl 

Publicatiedatum: