Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
net als in de crisis van de jaren ‘70

Door inflatie houdt Europese consument vinger op de knip

Het FMCG Demand Signals-rapport van het marktonderzoeksbureau IRI, waarin de evolutie van de aankoop van producten met hoge rotatie in de eerste zeven maanden van het jaar is bestudeerd, geeft aan dat de verslechtering van het besteedbaar inkomen gevolgen heeft voor mensen met een laag of middelgroot inkomen in landen als Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië of Nederland. 

71% van hen past de manier waarop ze dingen kopen en gebruiken aan de huidige inflatiecontext aan. Consumenten vullen hun winkelmandje met basisbenodigdheden en geven prioriteit aan essentiële zaken zoals melk, boter of pasta. In plaats daarvan laten ze wat niet essentieel is, zoals huishoudartikelen of alcohol, in het schap liggen.

Het rapport concludeert ook dat er bij 29% van de Europeanen een verandering is opgetreden wat betreft de plaatsen waar ze eten of drinken (thuis, onderweg of buitenshuis).

De inspanning houdt ook in dat men zijn toevlucht moet nemen tot besparingen: 58% kiest ervoor om hun aankopen van basisproducten te verminderen, maaltijden over te slaan of de verwarming uit te zetten.

"Consumenten controleren hun uitgaven en kijken goed uit waar ze hun inkopen doen om de gevolgen van de crisis te matigen", legt het rapport uit. 30% verandert van winkel als ze daar een betere prijs vinden en 26% gaat naar een tweede verkooppunt als ze in de eerste niet vinden wat ze zoeken.

Dit alles heeft ertoe geleid dat verkopers hun strategieën hebben gewijzigd en ervoor kiezen om de prijzen "kunstmatig" laag te houden om kopers te behouden.

De conclusie van het onderzoek is duidelijk en laat zien dat de consumptiegewoonten die van de jaren zeventig en tachtig imiteren, toen de economie in een crisis verkeerde en de prijzen erg hoog waren. "De inflatiemoeheid neemt toe", merkt het IRI op.

Bron: eleconomista.es

Publicatiedatum: