Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het It's Bio-project onderstreept het belang van een breed assortiment bio-groenten en fruit in Europa

"Bio-consumptie houdt stand bij uitbreiding aanbod"

It's Bio is het door AOP Gruppo Vi.Va gefinancierde project ter bevordering van de consumptie van bio-producten in Italië, België en Griekenland. Tijdens de workshop die onlangs in Bologna werd gehouden om het thema 'consumptie' uit te diepen met enkele vertegenwoordigers van de Italiaanse GDO, is het hoofdthema dat naar voren kwam uit de discussie met de vertegenwoordiger van Coop Italia, Alberto Ancarani, en met Massimo Silvestrini van Carrefour, dat de koeling van de aankopen niet in de bio-hoek mag komen, wat voor beide merken een premiumcategorie is die gezondheid en welzijn en duurzaamheid combineert.

De breedte van het assortiment garandeert zeker klantenbinding, maar het probleem van de grootschalige retail is de prijs van bio-producten. Het prijsverschil mag niet te groot zijn, onderstreept Ancarani van Coop Italia, en het is zeker niet de bedoeling een stap terug te doen op biologisch gebied, zeker niet als we ons merkenbeleid met onze bio-lijn Vivi Verde beschouwen als een merk op zich, zeer sterk en waarin we zullen blijven investeren. Ook voor Massimo Silvestrini van Carrefour wordt het biologische ontwikkelingstraject voortgezet in lijn met het transnationale Food Transition pact project, actief sinds 2018, en gericht op het bevorderen van een verandering in voedselstijl naar bewuste consumptie en duurzamere teeltmodellen.

"We zitten duidelijk in een moeilijke tijd," benadrukte Claudio Scalise, manager van SG Project en moderator van de It's Bio workshop, "maar op dit moment heeft de moderne retail een grote taak en een grote kans. Het potentieel van bio is enorm en nog onbenut. In werkelijkheid is het huidige beleid van de ketens erop gericht de assortimenten te stroomlijnen en alleen de best verkopende referenties te behouden. Voor een categorie als bio zou een beleid van uitbreiding van het aanbod met ruimere assortimenten, met een grotere zichtbaarheid en een zorgvuldiger communicatie, niet alleen leiden tot een grotere omzet, maar ook bijdragen tot een meer onderscheidende strategische positionering van het bord zelf."

Volgens de meest recente internationale prognoses zal de Europese markt van nu tot 2026 een organische groei van 8% kennen en, ook al houden de huidige onvoorziene omstandigheden in verband met de energiekosten en de oorlog in Oekraïne de ontwikkeling gedeeltelijk tegen, de Italiaanse export van bio heeft een groei van +16% in 2021 genoteerd en de gemiddelde Europese uitgaven voor bio bedragen €100 per hoofd van de bevolking per jaar met pieken van € 300 per hoofd van de bevolking per jaar voor big spenders zoals Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Benelux (bron: Eurostat).

Het groeipotentieel is dus groot, maar het is noodzakelijk dat bio-producten goed worden gepositioneerd, dat er veel keuze is en dat er adequaat wordt gecommuniceerd over de waarden die de biologische methode met zich meebrengt.

Voor meer informatie: aopgruppoviva.it

Publicatiedatum: