Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Case study ACM: biologische consumptie in Denemarken

Denemarken is binnen Europa koploper in biologische consumptie. De vraag is waarom in Denemarken de consumptie van biologische voedselproducten relatief hoog is. De ACM kijkt naar factoren die in Denemarken mogelijk bijdragen aan het relatief hoge percentage verkopen van biologische producten. De ACM sprak hiervoor met (markt)partijen in Denemarken en andere experts.

Uit deze case study ontstaat het volgende beeld:

  • In Denemarken heeft de overheid al vroeg een actieve rol op zich genomen in de transitie van gangbare naar biologische productie en consumptie: de Deense overheid (i) stimuleert zowel de vraag als het aanbod, bijvoorbeeld door de marketing van de biologische sector in Denemarken te steunen en door producenten te steunen bij de omschakeling naar biologische productie, (ii) borgt de strenge eisen van een duidelijk herkenbaar Deens biologisch keurmerk waardoor consumenten dit keurmerk kennen en vertrouwen, (iii) richt zich op zowel supermarkten als de horeca en (iv) stimuleert duurzame consumptie door biologische producten in te kopen voor restaurants en kantines binnen de (semi)overheid.
  • Via ketensamenwerking (gestimuleerd door de belangenvereniging Organic Denmark) worden consumenten voorgelicht en Deense producenten, verwerkers en supermarkten geholpen bij de verdere omschakeling naar biologische landbouw.
  • Voor supermarkten is het biologische aanbod een concurrentieparameter geworden. Supermarkten brengen dit aanbod daarom actief onder de aandacht van consumenten.
  • Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor biologische producten met het door de overheid gepromote Deense keurmerk, onder andere omdat biologisch meerdere aspecten op gebied van duurzaamheid adresseert (zoals klimaatimpact en dierenwelzijn) en omdat de Deense consument vertrouwen heeft in het keurmerk.
  • Verschillende keurmerken die op eenzelfde duurzaamheidsaspect zien (zoals klimaat of dierenwelzijn), zorgen voor verwarring bij de consument.

Klik hier voor de volledige case study. 

Publicatiedatum: