Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bij toepassing op voedsel geeft de Product Environmental Footprint misleidende resultaten"

Europese bio-sector keert zich tegen voorstellen voor 'ongeschikte' milieukeurmerken

De Europese biologische sector keert zich tegen de nieuwe plannen van de EU om groene claims te harmoniseren en eco-labels te creƫren die betrekking hebben op de voedings-, klimaat-, milieu- en sociale aspecten van de voedselproductie.

De 'Product Environmental Footprint' (PEF) van de EU is bedoeld om het milieueffect van commerciƫle goederen te meten en vormt het kader van een nieuw etiketteringsbeleid dat voor volgend jaar is gepland. Maar biologische belanghebbenden onder IFOAM Organics Europe noemen de situatie 'zorgwekkend'.

Verwacht wordt dat de Europese Commissie het voorstel voor PEF op 30 november bekend zal maken.

Een 'misleidende' beoordeling
Hoewel de PEF-methodologie nog steeds relevant is voor industrieproducten, is zij volgens IFOAM niet geschikt om de milieuprestaties van agrovoedingsproducten te beoordelen.

"De PEF was niet bedoeld om de realiteit van complexe agrovoedingssystemen op een holistische manier weer te geven", stellen de biologische vertegenwoordigers. "Bij toepassing op voedsel geeft de PEF misleidende resultaten, want hoe extensiever de landbouwpraktijk is, hoe slechter deze scoort bij de beoordeling van producten als een indicator van opbrengsten."

"Eieren van kippen in kooien scoren bijvoorbeeld beter dan scharreleieren, die op hun beurt beter scoren dan biologische eieren."

De methodiek die de Europese Commissie hanteert zou enkele fundamentele kenmerken moeten hebben, stelt IFOAM. De organisatie benadrukt de noodzaak van een 'multidimensionale agro-ecologische benadering', die verder gaat dan het milieu, en die niet wordt gepresenteerd als een geaggregeerde score, maar verschillende componenten bevat.

"In het algemeen moeten labels worden ontworpen binnen een holistische aanpak van het voedselbeleid", stelt de organisatie. "Ze mogen geen belemmering vormen voor initiatieven of labels die door consumenten en onafhankelijke instellingen worden erkend en al een hoog niveau van duurzaamheid garanderen, zoals het biologische label."

Tijdperk van groene etikettering
Nu steeds meer merken hun producten en diensten als milieuvriendelijk op de markt willen brengen, scherpen de regelgevers de regels voor de onderbouwing van groene claims aan.

Dit leidt tot nieuwe milieukeurmerken, zoals koolstofetikettering op de voorkant van de verpakking, die bedrijven moeten helpen de milieueffecten van hun levensmiddelen te berekenen, te verminderen en te etiketteren.

Vorig jaar hebben het Instituut voor biologische landbouw en andere actoren in Frankrijk hun krachten gebundeld om een methodologie en een label samen te stellen die het werkelijke milieueffect van levensmiddelen weergeven: de Planet-Score.

Het nieuwe voorgestelde label dient als een visueel instrument - vergelijkbaar met het beeld van de NutriScore - dat voedselproducten scoort op een schaal van A tot E, volgens vier milieucriteria: impact op biodiversiteit, klimaat, menselijke gezondheid en dierenwelzijn.

Planet-Score krijgt steun van consumenten in de aanloop naar de lancering ervan volgend jaar. Uit een onderzoek bij een representatieve steekproef van de Franse bevolking van 1 000 consumenten is gebleken dat 48% een benadering zoals de Planet-Score verkiest boven labels die alleen een eindscore aangeven.

Het voorgestelde label kreeg ook brede steun van bedrijven, aangezien het wordt getest door meer dan 166 waaronder supermarkten zoals Carrefour, Auchan en sommige merken van Danone, onder andere.

Bron: Foodingredients First

Publicatiedatum: