Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Denns BioMarkt voert prijsverlaging door om menstruatiearmoede aan te pakken

Vanaf 17 oktober heeft Denns BioMarkt in heel Oostenrijk alle producten voor vrouwelijke hygiëne voorlopig met 10 procent verlaagd (tot en met 31 december 2022). Met de prijsverlaging op eigen initiatief wil de biologische supermarkt een voorbeeld stellen en vrouwen financieel ontlasten op een gebied waar voor hen onvermijdelijke kosten ontstaan. Sinds 1 oktober zijn menstruatieproducten gratis beschikbaar voor alle vrouwelijke werknemers op alle 34 locaties.

Menstruatiearmoede
De vrouwelijke menstruatie is nog steeds een taboe in onze samenleving. Toch maakt het tientallen jaren deel uit van het dagelijks leven van de meeste vrouwen. De menstruatie gaat gepaard met verplichte uitgaven voor vrouwelijke hygiëneproducten. Statistisch gezien heeft een vrouw ongeveer 10.000 tot 17.000 tampons of maandverband nodig voor gemiddeld 500 cycli in de loop van haar leven. Tot nog niet zo lang geleden werd deze productgroep in Oostenrijk belast met 20 procent, net als champagne, kaviaar en andere luxeartikelen. Inmiddels is het belastingtarief in Oostenrijk verlaagd tot 10%. Het verschijnsel 'menstruatiearmoede' is niet alleen een probleem voor vrouwen sinds 2022. "Met deze opmars in Oostenrijk willen we het goede voorbeeld geven en vrouwen ondersteunen", zegt Mareike Nossol, algemeen directeur.

Financiële hulp voor vrouwen
Daarom geeft Denns BioMarkt het goede voorbeeld en verlaagt vanaf nu de huidige winkelprijzen van alle menstruatieproducten met 10 procent. Alle levensmiddelenwinkels worden uitgenodigd deze campagne te volgen. De 10 procent onmiddellijke korting is meer dan de 10 procent BTW. Eerst en vooral is het belangrijk aan te tonen dat het voor detailhandelaars in levensmiddelen mogelijk is de nadelen voor vrouwen te verminderen. In de campagne worden bewust geen producten gecommuniceerd.

Klik hier voor meer informatie.

Publicatiedatum: