Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse Nederlander Claudio Papone zet groener dan groene citroenen op de markt

Tholen - Groener dan groen zijn de citroenen die Agri Bio Italy op de markt zet. Gedreven vanuit de wil de wereld te verbeteren ging de Italiaanse Nederlander Claudio Papone twee jaar geleden aan de slag in de AGF-sector om zijn Italiaanse vriend Tommaso te helpen de markt voor deze citroenen in Noord-Europa te ontwikkelen, te beginnen in Nederland.


Claudio Papone

Nederland is een tweede thuisland voor Claudio, waar hij 28 jaar heeft gewoond. Tegenwoordig pendelt hij op en neer en heeft een thuisbasis in beide landen. Claudio kwam op zijn 17e jaar naar Nederland in de wetenschap dat zijn ouders daar zeker nog 10 jaar zouden blijven. "Ik heb toen gekozen voor de harde manier van integratie en besloot naar een Nederlandse school te gaan. Dat was de eerste twee jaar heel pittig, maar ik pluk daar nu wel de vruchten van", vertelt Claudio.


Azienda Agricola Mottava, di Tomasso Gaggallo di Castel Lentini 

De Nederlandse taal spreekt en schrijft hij vloeiend en ook van de Nederlandse mentaliteit heeft hij het een en ander opgepakt. "Italianen zijn breedsprakig, maar in Nederland heb ik geleerd om kort en bondig te zijn. Daar ben ik blij om, want ik heb er veel voordeel van."

Als het op zakendoen aankomt, is er een andere benadering. "Nederlanders kijken de kat uit de boom en geven niet meteen alles prijs. Je komt dus niet zo makkelijk binnen. Maar op het moment dat je een gemeenschappelijke basis kunt vinden, kun je versnellen en de behoefte in kaart brengen. Nederlanders zijn 'right to the point'. Op je voorstel krijg je weer snel een akkoord of een afwijzing. Italianen zijn in het begin juist heel open, vriendelijk en gepassioneerd. Als het om het maken van de deal aankomt, moet je vaker om elkaar heen 'dansen' en duurt dat juist weer langer."

Italië is een van de koplopers in biologische land- en tuinbouw. Vanuit de overheid wordt dit gestimuleerd, maar er is tussen de telers een heel sterk besef dat biologisch het enige alternatief is. Een heel andere situatie dan in Nederland.

"Biologisch staat in Nederland hoog in het vaandel, maar de verkoop van bio in Nederland is nog marginaal. Bionext én BioNederland werken er hard aan om biologisch een stap verder te brengen. Daarom zijn we als Nederlandse dochteronderneming van een Italiaans bedrijf ook lid geworden, want we willen een organisatie die zoveel doet om een toekomst voor onze kinderen biologisch te maken ondersteunen."

 

"Wij zijn ook een ideëel bedrijf, naast de overtuiging dat biologische producten beter zijn voor de aarde, willen we ook een maatschappelijke bijdrage leveren. In Italië doen we dit ook heel concreet onder andere voor vluchtelingen die bij ons in dienst zijn en die we een veilige haven en goede toekomst willen bieden."


Koets getuigt van een lange historie van Azienda Agricola Mottava

Lange geschiedenis
De citroenen uit de boomgaard van Tommaso zijn 'groener dan groen'. "Het bedrijf heeft een lange geschiedenis. Het land is al meer dan 400 jaar in bezit van de familie die altijd al een biodynamische leefstijl hadden. Daardoor werden ze pioniers in de bio-teelt, want ze behaalden als één van de eerste telers het bio- en later ook het Demeter-keurmerk in Italië."

 

De citroenen blijven ook na de oogst zoals ze zijn en worden niet 'vergeeld' met ethyleen. Er zijn vier oogstperiodes. De citroenen die in de winter en lente worden geoogst hebben koude nachten gehad en ontwikkelen daardoor van nature hun gele kleur. De citroenen in de zomerperiode blijven met de zomerzon groen. "Nederlanders zijn die kleur niet gewend en denken dat deze citroenen niet rijp zijn, maar ze zijn juist heerlijk", verzekert Claudio. Ook wordt er géén beschermend waslaagje aangebracht waardoor de schil ook voor consumptie geschikt is.


De Azienda is een veilige haven voor vluchtelingen

Dat Agro Bio Italy zich niet op de lokale markt richt, heeft te maken met de slechte betalingscondities die Italiaanse bedrijven hanteren. "Betalingstermijnen zijn 6 tot 8 maanden en dat maakt een gezonde en duurzame bedrijfsvoering erg lastig. We willen immers ook goed voor onze medewerkers kunnen zorgen."

Agri Bio Italy heeft de intentie om op te schalen naar een productie van 1 miljoen kilo per jaar. Daarom is besloten de stap te maken naar de Noord-Europese markt. Hoewel Scandinavië en Duitsland meer bio-minded zijn dan Nederlanders, richt Claudio zich gezien zijn roots en contacten in eerste instantie op de Nederlandse markt. Bewust van de wat stroevere zakelijke kant van Nederlanders inkopers, kan hij daar goed doorheen prikken. "Bijna iedere Nederlander houdt van Italië en andersom geldt dat ook", besluit hij.


Paarden zijn ook een belangrijk onderdeel van het bedrijf


Mottava Syacuse

Dit artikel verscheen eerder in Primeur, vakblad voor de AGF-handel, jaargang 36, editie 9. 

Agri Bio Italy
Claudio Papone
+31 (0)623534413
info@agribioitaly.nl 
www.agribioitaly.nl