Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Youri Aerts, Fruit At Work:

"Het is misschien wel onze redding geweest dat we terug konden vallen op vele kleinere klanten"

Tholen - De handel is voor Fruit At Work nog steeds niet helemaal op het niveau van voor corona. Dit vertelt Youri Aerts van Fruit At Work. Het bedrijf heeft als corebusiness, zoals de naam ook enigszins verklapt, het leveren van fruitboxen aan bedrijven. "We merken zeker nog een bepaalde mate van terughoudendheid door de onzekere tijden voor de meeste mensen. Energieprijzen gaan door het dak en inflatie zorgt ervoor dat het niet altijd even makkelijk is. Bovendien wordt er natuurlijk nog veel thuis gewerkt."

Toch heeft het bedrijf zich goed door de coronapandemie heen kunnen werken. "Er zijn altijd wel genoeg klanten geweest. Natuurlijk richten we ons voornamelijk op kantoren en scholen, waardoor we het zeker zwaar hebben gehad", vervolgt Yannick Aerts, die het bedrijf samen met zijn broer runt. "Het is echter wellicht onze redding geweest dat we konden terugvallen op zeer veel relatief kleine klanten. Deze zullen stuk voor stuk nog altijd wel iets afnemen. Daardoor is het makkelijker om het wegvallen van kleinere klanten op te vangen dan als de volumes van 1 grote klant plots vervallen. Liever 10 'kleine' klanten dan 1 'grote' klant, als ze hetzelfde volume afnemen."

"Overleven in plaats van leven"
"Verder zorgen we ook dat we een divers aanbod kunnen aanbieden", aldus Youri. "Zo zijn we recent met soep begonnen, maar bieden we ook smoothies en gesneden fruit aan bijvoorbeeld. We zetten in op waar er vraag naar is van onze relaties. Hierin primeren kwaliteit en eerlijkheid. Fruit is natuurlijk ontzettend duur geworden en door de problemen in aanbod, vanuit bijvoorbeeld Zuid-Europa door de droogte, blijft dit stijgende. Wij willen echter altijd een eerlijke prijs blijven betalen. Uiteraard zorgt dit ervoor dat de marges steeds krapper worden, maar tegenwoordig is het voor de meeste mensen een kwestie van overleven. Ons motto is dat iedereen die met ons zaken doet of onder contract staat, kan leven in plaats van overleven."

Fruit At Work richt zich hierbij voornamelijk op de Belgische markt. "We beleveren ook wel degelijk in Nederland, maar zien dat dit veelal Belgische bedrijven zijn met vestigingen in Nederland. De Belgische markt zit ook iets anders in elkaar dan de Nederlandse markt. Onze prijzen zijn wat hoger, omdat we kiezen voor premium producten en eerlijke prijzen richting de producenten. We hebben dan ook klanten die duurzaamheid belangrijk vinden. Hierin merk je toch wel een verschil qua consumentengedrag. Belgische klanten hebben hier over het algemeen meer voor over. Wij kunnen in dat opzicht niet concurreren met prijsvechters."

Geen ideaal segment voor biologisch
Het bedrijf heeft overigens ook een biologisch aanbod van fruitboxen. "Dit aandeel is niet bijzonder groot, maar we willen dat onze klanten hier altijd voor kunnen kiezen als zij dat willen. Biologische groenten en fruit zijn echter niet ideaal in het segment waar wij in zitten. Constante levering van optimale kwaliteit is bij ons van heel groot belang. Bij biologisch zie je toch vaak dat er in de omschakeling van het winter- naar het zomerseizoen een beperkt aanbod van goede kwaliteit biologische groenten en fruit is. Het is in de maanden april en mei bijvoorbeeld erg lastig om kwalitatief optimaal bio-fruit te vinden. We zien dan ook dat klanten vaak kiezen voor gangbaar, omdat hier meer variatie in de boxen zit gedurende het hele jaar."

Eén van de eerste SDG Champions van België
Duurzaamheid staat voor het bedrijf hoog in het vaandel. Dat blijkt, want recent heeft Fruit At Work als één van de eerste bedrijven in Belgie het SDG Champions label van de Verenigde Naties weten te behalen. De labels zijn gebaseerd op 17 duurzaamheidsdoelstellingen of Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Die vormen ook de basis voor het VCDO (Voka Charter Duurzaam Ondernemen). Daarin werken bedrijven aan een jaaractieplan in lijn met de 5 pijlers van duurzaam ondernemen en de SDG’s. Voeren ondernemingen binnen dit traject minimum 10 acties uit, dan erkent Voka hen met het jaarlijkse VCDO-certificaat. De bijkomende labels: SDG Pioneer, SDG Champion en in een latere fase SDG Ambassador, zijn een extra erkenning bovenop het VCDO. 

Het Zonhovense/Limburgse bedrijf koos er toen de Belgische perenprijs ver onder productiekosten zakte, door sluiting van de Russische markt in 2014, voor om niet hun eigen marge te vergroten, maar om de perentelers een eerlijke prijs te blijven geven voor hun product. Een prijs die de kosten dekt en hen ook voldoende ruimte geeft om te leven en niet alleen te overleven. Deze lijn werd doorgetrokken in de volledige bedrijfsvoering. Zo is Fruit At Work onder meer ook Fairtrade gecertificeerd, gaven ze de startup Green Delivery de kans om van start te gaan met CO2-vrij transport in Limburg en Antwerpen en zijn ze leverancier van het Oog Voor Lekkers scholenproject (OVL).

Dit Vlaams-Europees project stimuleert scholen om 1x in de week een gezond tussendoortje aan te bieden aan de kinderen zodat ze een goede gewoonte aankweken. Scholen die deelnemen aan het OVL-project kunnen rekenen op een subsidie vanuit de Vlaamse Overheid. Fruit At Work neemt genoegen met deze subsidie waardoor het project voor de scholen volledig gratis wordt. "Die subsidie is voor ons net genoeg om de kosten af te dekken en daar nemen we vrede mee", aldus Youri. 

"We willen een trendsetter in de fruitleveringswereld zijn en dan is het logisch dat je na het behalen van de eerste twee certificaten ook nog voor dat laatste, SDG Ambassador, gaat. Onze kennis delen we graag met andere bedrijven binnen en buiten onze sector zodat ook zij duurzaam kunnen groeien", vervolgt Yannick. "Het is dan ook zeker niet het geval dat we de deuren sluiten en onze kennis voor onszelf willen houden. We zijn meer dan bereid om iedereen te helpen die dezelfde keuze willen maken als dat wij al jaren doen."

Voor meer informatie:
Fruit At Work
Senator A. Jeurissenlaan 1154
3520 Zonhoven, België
+32(0)11 825 844
info@fruitatwork.eu   
www.fruitatwork.eu