VOG, de vereniging van Zuid-Tiroolse fruitcoöperaties uit Terlan, omvat 12 coöperaties met 4.600 familiebedrijven, waarvan er 300 puur biologisch telen. Werner Castiglioni, directeur van de coöperatie Biosüdtirol, die lid is van de VOG, vertelt ons dat de vereniging 42.000 ton bio-appelen per jaar teelt, waarmee de vereniging in heel Europa tot de grootste telers in deze sector hoort. We spraken met Werner Castiglioni en Hannes Tauber (Head of Marketing, VOG) over de huidige biologische appelteelt en nieuwe ontwikkelingen binnen de VOG.
Werner Castiglioni en Hannes Tauber
Verkoop in veertig landen
"Van de 42.000 ton biologische producten bestaat 35.000 ton uit verse producten. De appelen worden wereldwijd geëxporteerd naar meer dan veertig landen. Daartoe behoren ook landen zoals Dubai of Singapore, evenals landen in Zuid-Amerika. Inmiddels is de vraag op een zeer goed niveau. Wij proberen de biologische markt in de respectievelijke landen uit te bouwen, samen met lokale, geïnteresseerde partners. Juist in landen waar de biologische markt nog niet zo ver ontwikkeld is, proberen we onze kennis door te geven", aldus Werner.
Verder ziet Werner een groeiende belangstelling voor de biologische sector vanuit de klanten uit niet-Europese landen. "90 procent van de goederen wordt hoofdzakelijk in Europa verhandeld. Maar inmiddels hebben we lokale partners zoals bijvoorbeeld in Dubai, waar biologische producten een serieus onderwerp zijn. Ook daarom telen wij steeds meer appelen met een goede houdbaarheid, zoals bijvoorbeeld Red Pop®, the little big sweet, die bijzonder geschikt is voor de verkoop in Azië."
Het hele jaar door levering van biologische appelen
Dankzij de intensieve inspanningen van de vereniging is het nu mogelijk om het hele jaar door biologische appelen aan te kunnen bieden, ook door middel van speciale zomerrassen. "Deze appelen hebben een lange houdbaarheid en zijn van een goede kwaliteit, waardoor de klanten niet uit hoeven te wijken naar appelen van overzee", zegt Werner. Gezien de logistieke problemen en de problemen op andere gebieden waar de groenten- en fruitbranche mee te kampen heeft, is het bovendien een voordeel om meer lokale producten aan te kunnen bieden.
De biologische teelt is relatief snel en sterk gegroeid. "Wij hebben circa 1.000 hectare bereikt, dat is ongeveer 10 procent van het totale areaal. Dertig jaar geleden zijn we met acht bedrijven begonnen, nu zijn het er zo'n 300. Het zijn vooral jonge telers die deze ontwikkeling gestimuleerd hebben. Maar de leden zijn natuurlijk vrij om zelf te kiezen welke teeltrichting zij in willen slaan", benadrukt Werner.
De tendens is de afgelopen jaren sterk gestegen, maar momenteel bevinden we ons in een observatiefase. "De bio-markt ontwikkelt zich in golven en stagneert momenteel een beetje. Gezien de cijfers ben ik echter vol vertrouwen dat de biologische teelt weer aan zal trekken." Afgezien van de uitdagingen op het gebied van de kosten voor energie, verpakkingen, logistiek et cetera is het probleem van personeelstekort bij ons minder groot omdat het bij de VOG-leden om familiebedrijven gaat. "De kleine structuur en het grote aantal leden zijn daarom van enorm voordeel", weet Werner.
Stijgende vraag naar clubrassen
De belangstelling voor clubrassen neemt volgens Werner eveneens toe: "De handel merkt dat je je van anderen kunt onderscheiden door de extra informatie die je met clubrassen over kunt brengen. Juist voor Zuid-Tirol is de differentiatie door middel van clubrassen heel belangrijk, aangezien er veel kleine families achter de producten staan en geen grote bedrijven. Precies deze meerwaarde moeten wij over kunnen brengen."
Appels telen die de klanten overtuigen
Volgens Hannes Tauber zijn de rassen Gala, Braeburn, Granny Smith en Golden Delicious nog steeds zeer populair, waardoor ze ook altijd in de schappen van de supermarkten te vinden zijn. Nieuwere rassen zoals bijvoorbeeld de Sweettango® onderscheiden zich daarentegen door hun bijzondere smaakkenmerken, aldus Hannes. Dit ras wordt vroeg geoogst en dienovereenkomstig vroeg op de markt gebracht. De belangrijkste periode voor dit product is september/oktober.
"In navolging op de genoemde appel vindt Kanzi®, een zeer knapperige en frisse appel, evengoed zijn weg in de verkoop als de Pink Lady®, dat als zelfstandig merk is doorgebroken. Van de lente tot in de zomer hebben we ook nieuwe clubrassen zoals bijvoorbeeld Red Pop®, Giga® of Cosmic Crisp® in het assortiment. Ons assortiment wordt voortdurend verbeterd en uitgebreid. Het is ons doel om die appels in de schappen aan te bieden die de consument overtuigen", zegt Hannes.
Verdere ontwikkeling van snackappelen
Snackappelen zijn vooral onder jongere doelgroepen populair geworden, aangezien deze appelen gemakkelijk mee te nemen zijn en geschikt zijn voor consumptie op het werk, tijdens het sporten, op school, enzovoort, zegt Hannes. "Red Pop® en Kanzi®, elk in maat 65-70, zijn bijzonder geschikt om te snacken. Maar in ons assortiment zijn echter ook veel kleinere rassen te vinden, voor een deel onder maat 60. In het algemeen zijn wij in dit segment voortdurend bezig met onderzoek en ontwikkeling."
100 procent plasticvrije verpakkingen
In de afgelopen jaren is het bedrijf bij het productmerk Biosüdtirol van 0 naar 100 procent plasticvrije schaaltjes overgestapt. Er worden ook composteerbare zakken aangeboden, waarvan de extra materiaalkosten al voor de huidige crisissen tien keer zo hoog waren dan van de gebruikelijke plastic zakken. De extra kosten voor graspapier kan men slechts voor een deel doorberekenen in de prijzen, aangezien consumenten slechts tot op zekere hoogte bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten. "Het is echter ook in ons belang dat we de producten van de telers die veel werk in hun goederen hebben gestoken ook dienovereenkomstig op de markt kunnen brengen. Ook als dat betekent dat we sommige kosten zelf moeten dragen om daadwerkelijke duurzaamheid te kunnen garanderen", aldus Hannes.
De twee overkoepelende merken: Bio Marlene en Biosüdtirol, die elk verschillende doelgroen aan moeten spreken. De verpakkingen zijn 100 procent plasticvrij.
Beschikbaarheid gedurende twaalf maanden per jaar vereist strategisch denken
Om de in het begin door Werner genoemde beschikbaarheid het hele jaar door te kunnen garanderen, is er 'category management' nodig. Hannes legt uit dat het hierbij om een systeem gaat dat aan de ene kant individueel kan worden toegesneden op de desbetreffende handelspartner, het desbetreffende land, de doelgroep, enzovoort, maar aan de andere kant ook kan worden gebruikt om samen met de partners het ideale verkoopschap vorm te geven.
"We genereren hierdoor zo te zeggen een win-winsituatie, oftewel een rendabele toegevoegde waarde voor telers, handelspartners en consumenten. Category management biedt een groot aantal mogelijkheden om consumenten te bereiken en hen aan te zetten tot aankoop. Wij willen de appel bovendien als modern product presenteren. Hiervoor kijken we ook naar de behoeftes van de consumenten zelf: wat willen ze tegenwoordig en wat zijn de trends van morgen? De appel moet worden ervaren, zowel aan de point of sale als daarbuiten, bijvoorbeeld via social media of mediacampagnes, appeltours, bezoeken aan fruitteeltbedrijven en nog veel meer", zegt Hannes tot slot.
Voor meer informatie:
Verband der Südtiroler Obstgenossenschaften
Jakobistraße 1/a
IT-39018 Terlan (Zuid-Tirol)
Tel: +39 0471 256 700
[email protected]
[email protected]