Talrijke zonuren en optimale weersomstandigheden na de bloei hebben geresulteerd in bio-appelen van hoge kwaliteit aan de Bodensee: een perfect startpunt voor de komst van het nieuwe hardfruitseizoen, met opwindend nieuws voor de klanten van BayWa Obst en haar verkooppartner Obst vom Bodensee (OvB).
Niet alleen viert het merk "Bio-Obst vom Bodensee" zijn 20-jarig bestaan, ook het gemoderniseerde en uitgebreide bio-verpakkingsstation in de vestiging van BayWa Obst in Ravensburg wordt in gebruik genomen.
"Onze klanten kunnen zich dit jaar verheugen op bijzonder aantrekkelijk en smakelijk fruit. Een hoog suikergehalte, optimale groottes en ons aantrekkelijke rassenassortiment beloven een seizoen dat voor onze klanten niets te wensen overlaat," zegt Hans-Josef Stärk, hoofd biologische activiteiten bij BayWa Obst. Naast groothandelaren en retailers in biologische levensmiddelen richt BayWa Obst zich, samen met OvB, al meer dan 20 jaar op de levering aan Duitse retailers.
Markus Schraff van OvB heeft goed nieuws voor klanten. "Vanaf de week van 29 augustus beginnen we met de marketing van het populaire ras Santana en vervolgens breiden we het assortiment achtereenvolgens uit met Elstar, Gala en andere aantrekkelijke rassen." Daaronder zullen ook typische biologische rassen als Topaz, Natyra en Galant vallen die net als Santana van nature een hogere weerstand tegen ziekten hebben, waardoor minder gewasbeschermingsmaatregelen nodig zijn.
“Bio-Obst vom Bodensee”: een succesverhaal in biologisch fruit BayWa Obst heeft zich halverwege de jaren negentig gewaagd aan het op de markt brengen van bio-fruit. Vandaag kan het bedrijf terugkijken op een succesverhaal van 20 jaar samen met OvB.
Momenteel zijn er 30 bio-telers die vooral hardfruit telen in een aansluitend areaal van meer dan 600 ha rond Ravensburg. In toenemende mate telen zij ook zacht- en steenfruit. In nauwe samenwerking tussen telers en verkoop is het assortiment in de loop der jaren verder ontwikkeld naar gelang de vraag. Elke teler is aangesloten bij een van de biologische verenigingen Bioland, Naturland of Demeter. Sommige telers telen ook volgens de bio-veganistische richtlijnen.
"Alle telers die in de afgelopen twintig jaar zijn overgeschakeld op bio-teelt, zijn dat tot op de dag van vandaag gebleven," zegt Hans-Josef Stärk, die de succesvolle ontwikkeling onderstreept die heeft geleid tot een trots biologisch aandeel van 25% in de appelteelt van BayWa Obst.
Uitbreiding van de sorteer- en verpakkingscapaciteiten voor betere prestaties en een geoptimaliseerd productbeheer
In de beginjaren van de marketing van bio-fruit heeft BayWa Obst een exclusieve bio-groothandel opgezet in Ravensburg voor het verzamelen, sorteren en verpakken van fruit. Dit droeg bij tot een efficiënte en verantwoorde behandeling. De vestiging investeert momenteel op grote schaal in nieuwe sorteertechnologie en extra verpakkingslijnen.
"Met de capaciteitsuitbreiding en de installatie van een nieuwe, aanzienlijk efficiëntere appelsorteermachine onderstrepen wij onze hoge kwaliteitsnormen voor een efficiënte en toekomstgerichte handel in bio-fruit," bevestigt Hans-Josef Stärk.
Met de nieuwe technologie wordt ook interne kwaliteitscontrole mogelijk en kan bijvoorbeeld fruit worden geïdentificeerd dat is aangetast door inwendige bruinkleuring of waterkern, wat een geoptimaliseerde productcontrole mogelijk maakt. Door de modernisering en uitbreiding zal zowel de sorteer- als de verpakkingscapaciteit voor plasticvrije verpakkingen verdubbelen. "We zijn nu in de positie om onze klanten volledig filmvrije verpakkingsopties aan te bieden," voegt Markus Schraff toe.
Daartoe behoren naast kartonnen verpakkingen ook netten van cellulose. "Met de uitbreiding van het bio-verpakkingsbedrijf zetten we een nieuwe stap om onze Duitse fruitactiviteiten te versterken en klant- en marktgericht verder te ontwikkelen," zegt Benedikt Mangold, CEO van BayWa Global Produce.
"De ontwikkeling van bio-fruit uit de Bodensee is een succesverhaal van meer dan 20 jaar, dat we in nauwe samenwerking met onze bio-telers hebben geschreven. Onze gediversifieerde positionering met verschillende producten en bedrijfsmodellen is essentieel voor een grotere weerbaarheid in zowel de nationale als internationale omgeving. Zo kunnen we inspelen op de trends en het potentieel in de groenten- en fruitsector."
Voor meer informatie:
Antje Krieger
BayWa AG
+49 89 9222 3692
[email protected]
www.baywa.de