Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

"Het merk moet authentiek zijn en er een beetje knap uitzien"

Dorstlust viert tienjarig jubileum

Tholen - Het team van drankengroothandel Dorstlust heeft onlangs het glas geheven om een jubileum te vieren. Eind augustus was het namelijk tien jaar geleden dat Tessa Monfrooy en Stephan van Duuren de groothandel startten. 

Het team van Dorstlust

Dorstlust levert al tien jaar lang dranken, van frisdrank tot speciaalbieren, die net even anders zijn dan de standaard. En dat begon allemaal in Berlijn, waar het Stephan en Tessa opviel hoe groot het aanbod van frisdranken was in de Berlijnse Spätis, de populaire avondwinkels. Er ging een krat van hun favoriete drankje mee terug naar Nederland, aangezien die hier niet te krijgen was en zo ontstond er, in het begin nog naast hun studie, een groothandel.

Onafhankelijke horecazaken
Volgens Tessa hadden ze de tijd mee. "Hoewel we in het begin door de horeca voor gek werden verklaard - zij hadden gewoon contracten met de grote merken - was het ook een tijd, zo net na de financiële crisis, waarin er onafhankelijke horecazaken ontstonden die niet vast wilden zitten aan jarenlange contracten en die graag iets anders wilden schenken. Die groep werd steeds groter en daarbinnen hebben wij onze weg gevonden."

Trends
Waar de vernieuwende dranken tien jaar geleden vooral uit Duitsland kwamen, wordt er de afgelopen jaren ook in Nederland volop geïnnoveerd. "Er zijn veel nieuwe drankmerken in opkomst. Van frisdrank tot siroopmerken. We zien bijvoorbeeld dat horecazaken in de afgelopen twee coronajaren hun eigen dranken gingen ontwikkelen. Daar zijn we heel blij mee."

Overall zijn de meer 'healthy' dranken steeds meer in trek, merkt Tessa. "We noemen dat functioneel fris, kombucha of CBD-drankjes, drankjes die echt iets voor je doen. Daarnaast is lokaal een belangrijk thema. Want waarom zou je iets van ver halen als het op steenworp afstand gemaakt kan worden? Verder zien we veel drankjes die laag in calorieën en suiker zijn. Maar het mag wel lekker zijn. Het zijn dranken die echt niet onderdoen voor de standaard frisdranken. Dat geldt ook voor de alcoholvrije dranken die onwijs in opkomst zijn."

Veel biologische producten
Al vrij snel na de start van het bedrijf werden er biologische producten in het assortiment opgenomen. De biologische ijsthee van het merk Charitea was een van de eersten en vele andere merken volgden. "Ik denk dat het bewustzijn rondom biologisch bij iedereen groeit", zegt Tessa. "Het biologische keurmerk is een meerwaarde geworden. Het is nu normaal dat onze klanten vragen of een product biologisch is, dat was tien jaar geleden nog niet zo."

Toch hanteert Dorstlust bij het zoeken naar nieuwe producten biologisch niet als harde eis. "Voor ons is het belangrijk dat een product duurzaam is en alleen natuurlijke ingrediënten bevat. We werken met veel partijen die hartstikke mooie producten hebben, maar (nog) geen biologisch certificaat. Die willen we ook graag een platform bieden." Bovendien moet vooral de smaak goed zijn. "Als een product kwalitatief niet goed is, werkt het niet. Verder moet het product onderscheidend zijn en moet het op een of andere manier een verantwoordelijkheid hebben. Het is bijvoorbeeld non-alcoholisch, laag in suikers of er is een sociaal-maatschappelijk thema aan verbonden. Het merk moet authentiek zijn en er een beetje knap uitzien."

Winkel
Inmiddels telt het team van Dorslust 20 werknemers, is er in de persoon van Sebastian Kolstee een nieuwe compagnon bijgekomen en is het assortiment enorm uitgebreid. In 2016 werd er ook een winkel geopend. In de Drankerij aan de Amsterdamse Pretoriusstraat kan de consument terecht voor het hele assortiment. "We hadden al een webshop voor de consument, maar daarnaast hadden we behoefte aan een plek waar we konden laten zien wat er allemaal mogelijk is met de dranken die wij aanbieden", vertelt Tessa.

België
Behalve een terugblik spoort zo'n bedrijfsjubileum ook aan om verder te kijken. Het bedrijf wil verder groeien en de eerste stappen om naar de Belgische markt uit te breiden, zijn gezet. "Wij willen vernieuwing in de markt aanjagen en zoveel mogelijk mensen iets anders laten drinken. Om een stukje lekkerder maar ook duurzamer en bewuster dorst te lessen", besluit Tessa.

Voor meer informatie:
Dorstlust
bestellen@dorstlust.nl 
dorst@dorstlust.nl 
www.dorstlust.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven