Vijf tips om werknemers van buiten de agrarische sector aan te trekken

28% van de Nederlandse werkenden staat open voor een carrière in de land- en tuinbouw. Het afwisselende werk, werk in verbinding met de natuur en de maatschappelijke betekenis van het werk zijn de belangrijkste redenen waarom deze mensen de land- en tuinbouw zien zitten als werkgever. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.268 werkende Nederlanders. De Werkgeverslijn land- en tuinbouw zet hieronder wervingstips op een rijtje. 

Opvallend is dat het grootste deel van de respondenten totaal geen beeld heeft bij werken in de land- en tuinbouw, maar wel een positieve grondhouding heeft. Een ander duidelijke uitkomst is dat een groot deel van de respondenten slechte arbeidsvoorwaarden verwacht in deze sector. Alle resultaten van het onderzoek Werken in de land- en tuinbouw zijn na te lezen in deze onderzoeksamenvatting. Voor werkgevers hebben we de volgende concrete inzichten op een rij gezet waar je nu al je voordeel mee kunt doen.

1. Wees helder over arbeidsvoorwaarden
Mensen verwachten dat je als werknemer in de land- en tuinbouw slecht verdient. Is dat zo? Wees hier transparant over in de vacature. Benoem concreet een salarisindicatie in de vacature-omschrijving zodat je ze kunt verrassen. Benoem ook secundaire arbeids-voorwaarden zoals opleidingsmogelijkheden, reiskostenvergoedingen maar ook zaken die gaan over de waardering van je werknemers zoals extra beloningen of personeelsuitjes.

2. Geef een duidelijk beeld van de functie
De meerderheid van de Nederlandse beroepsbevolking heeft geen duidelijk beeld van de land- en tuinbouw. Gebruik de vacature en/of je website voor het toelichten van je bedrijf en omschrijf de werkzaamheden. Hoe ziet een werkdag er bijvoorbeeld uit? Heb je foto’s of een video van je bedrijf? Mensen van buiten de sector kunnen zich hier zelf geen voorstelling bij maken.

3. Speel in op verbinding met de natuur
Veel werkenden geven aan dat ze buiten werken en werken in verbinding met de natuur en/of dieren een aantrekkelijke kant vinden van de land- en tuinbouw. Benoem dit als een positieve kant van het werk in je vacatureteksten. Benoem ook duidelijk in je vacature of het werk buiten of (gedeeltelijk) binnen plaatsvindt. Zo geef je de kandidaat de juiste verwachting als hij/zij solliciteert.

4. Speel in op werk met maatschappelijke betekenis
Vooral mensen met hoger opleidingsniveau geven aan dat werken in de land- en tuinbouw hen aanspreekt omdat het werk maatschappelijke waarde heeft. Hier kun je op inspelen in vacatureteksten voor kaderfuncties zoals HR, administratie, sales en leidinggevende functies.

5. Geef een duidelijk beeld van de werk-privébalans
Werkzoekenden verwachten dat werknemers in de land- en  tuinbouw lange dagen maken en geen goede werk-privébalans hebben. Benoem de balans in je vacature. Geef bijvoorbeeld aan als er piekmomenten zijn in het jaar of leg in je functieomschrijving juist de nadruk op het feit dat werknemers op tijd klaar zijn en bijvoorbeeld niet hoeven te werken op zaterdag. Is de functie ook uit te voeren voor parttimers, scholieren of bijvoorbeeld onder schooltijd? Benoem dit zeker.

Het project Werken in de land- en tuinbouw wordt gefinancierd door Colland Arbeidsmarkt en uitgevoerd door LTO Noord, in samenwerking met ZLTO, LLTB, Glastuinbouw Nederland en NFO. Het onderzoek werd uitgevoerd door Sparkey | Motivaction. Doel van het project is om een gezamenlijk arbeidsmarktplatform voor alle primaire agrarische sectoren te realiseren. Meer weten? Neem contact op met projectleider Mirthe Post, mpost@ltonoord.nl.

Bron: Werkgeverslijn land- en tuinbouw 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven