Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoeve Biesland wint innovatieprijs met melktap voor horeca

Drie beginnende ondernemers kunnen hun innovatieve idee naar een hoger niveau gaan tillen, door het winnen van de Wij.land innovatieprijs. Maar liefst €20.000,- is er aan prijzengeld uitgereikt. De hoofdprijs bedraagt €10.000,- en de tweede en derde prijs zijn elk ter waarde van €5.000,-. Het geld gaat naar ondernemers met een positieve impact op uitdagingen van het veenweidegebied.

Vijf finalisten
Wij.land gelooft dat iedereen een bijdrage kan leveren aan een gezond en veerkrachtig landschap. Naast de samenwerking met boeren en andere terreinbeheerders, bewoners en vele anderen, betrekt de organisatie daarom ook innovatieve ondernemers bij het landschap. Ook dit jaar was de jury weer onder de indruk van het ondernemerschap in het landschap.

Op basis van toepasselijkheid voor het westelijk veenweidegebied, de problem-solution fit, het team en de haalbaarheid waren eerder al 5 finalisten geselecteerd.

Hoofdprijs: Bieslandse Barista Boeren
Hoeve Biesland bestaat al vier generaties, maar deze boerderij verzuivelt de melk sinds kort zelf. Voor de afzet van deze melk hebben ze een slimme toepassing bedacht. In samenwerking met horecagelegenheden plaatsen zij een melktap van waaruit de verse lokale en natuurinclusieve melk vloeit. "Weet je waar ze een tekort aan hebben in de horeca? Personeel en ruimte in de koelkast. Maar dat moet je maar net weten als boer", aldus Elien Phernambucq, Hoeve Biesland.

De jury zegt hierover: "Deze toepassing van de melktap biedt een nieuw verdienmodel voor de boer, het verhaal van natuurinclusieve veehouderij komt tot leven, en er is verbinding met de consument. Het plan is goed uitgedacht, er staat een veelzijdig team achter en er ligt veel potentie in de gekozen markt. Ook de duidelijke verbinding met een positief effect op het landschap en extensieve veehouderij, en de mogelijkheid voor andere boeren om hierbij aan te sluiten maakt het plaatje compleet." 

Impact
Het gebruik van de melktap in een horecazaak kan de verbinding tussen stad en platteland verbeteren; het is zichtbaar en herkenbaar aan de bar. De melk die uit de melktap vloeit is lokaal, en natuurinclusief melk – en heeft daarmee en positieve impact op het landschap. Ook bespaart het afval en wordt verspilling tegengegaan door het perfect te tappen. "Door alles zelf te doen (het verzuivelen en transport en dergelijke) verkorten we de keten, en hebben we zelf meer marge op onze producten", zegt Elien.

De winnaars kunnen aan de slag met installatie van de melktaps. Maar zij kunnen daarvoor wel advies gebruiken over hoe het contract tussen hen en de horecazaak het beste in te richten. Horecazaken met interesse in de melktap kunnen natuurlijk ook contact opnemen. Experts op het gebied van zakelijke overeenkomsten en barista's met interesse in een melktap kunnen contact opnemen. "Ik ben heel blij dat we de prijs gewonnen hebben, maar ben misschien nog wel blijer met het netwerk waarin we terecht zijn gekomen!", aldus Elien.

Tweede en derde plaats
Hollands Wol Collectief eindigt op de tweede plaats. Zij verwerken wol, dat anders wordt weggegooid, weer tot een product. Met Nederlandse wol wordt normaal niets gedaan, waardoor het afgevoerd moet worden als afval. Dat kan veranderen door er weer producten van waarde van te maken. Dat is zuiniger omgaan met grondstoffen én de boer krijgt een eerlijke prijs voor het product. Dat biedt ook nog eens kansen voor natuurbeheer, waar schapen erg geschikt voor zijn.

De derde plaats is voor RietGoed. Het is textiel van de welbekende rietsigaar, een natte teelt die past in het landschap. Een regeneratieve theedoek dus. 

Wij.land stimuleert vanuit het innovatiefonds duurzaam ondernemerschap dat ecosystemen beschermt en herstelt. Zo zijn eerder Voedselmoeras, Wilder Land, Boeren van Amstel en Moma/Grond Verbond ondersteund vanuit het fonds.

Voor meer informatie:
Wij.land
085 4000340
contact@wij.land
www.wij.land 

Publicatiedatum: