Tholen – Na 3 jaar afwezigheid konden leveranciers en fabrikanten zich weer presenteren op PLMA's 2022 "World of Private Label". De tweedaagse internationale beurs in het RAI Exhibition Centre in Amsterdam trok ruim 14.000 kopers en bezoekers uit 120 landen. Aardappelen, groenten en fruit waren er vooral in sap en diepgevroren vorm te vinden. Vanuit de AGF-sector waren er ook een aantal spelers met vers gekoelde producten.
Klik hier voor de fotoreportage
Business draait om connecties, en private label is niet anders. Het was druk op de beurs en de kwaliteit van de bezoekers is hoog. De beurs staat er bekend om dat bezoekers van ‘beslissingsniveau’ zijn. Op de beursvloer zijn 2500 exposerende bedrijven uit meer dan 70 landen waaronder 60 nationale en regionale paviljoens. De tentoonstellingsruimte beslaat bijna 42.000 m2 en beschikt over 15 tentoonstellingshallen in RAI Centre. Food beslaat het grootste deel van de beurs.
Producten die te zien zijn, zijn onder meer vers, bevroren en gekoeld voedsel, droge kruidenierswaren en dranken. Vanuit de AGF-sector zagen vooral de industriële verwerkers kansen, zowel in conserven als diepvries. Een aantal van hen maken inmiddels ook verse gekoelde producten zoals Coroos, Hak Fresh en Baltussen Konserven. Deze bedrijven zijn ook specialisten in peulvruchten en volop bezig met innovaties. Als plantaardig eiwit kennen bonen en erwten een groeiende belangstelling en enorm veel toepassings-mogelijkheden. Dat zelfde geldt voor avocado dat ook een belangrijk basisproduct is voor veel foodproducten.
Bewerkte aardappelen zijn overal ter wereld geliefd, van frites tot purees. Er waren dan ook veel aanbieders van diepgevroren aardappel(product)en. Daarbinnen onderscheiden zich Quiks en CelaVita als aanbieders van vers gekoeld, ze waren met een hele brede range van koelverse producten aanwezig. Net als aanbieders van koudgeperste sappen en shots die voor een hele range aan kleurrijke producten zorgden.