Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Richard Strijbis, Tovano:

"Voor elk eetmoment van de dag een assortiment"

Tholen - Hoewel het assortiment bij Tovano door de jaren heen zienderogen is toegenomen, en bestaat uit noten, pinda's, gedroogd tropisch fruit, pitten en zaden, chocolade-artikelen en andere snackproducten, zijn het volgens directeur Richard Strijbis nog altijd de ruwe noten die de hoofdmoot van het assortiment vormen.

"Zo blijven de walnoten erg in trek. Momenteel is de Chileense oogst weer onderweg. Het volume walnoten in de dop neemt wel wat af, maar de gepelde walnoten kunnen nog op veel animo rekenen", aldus Richard. "Hetzelfde geldt voor de amandelen en dadels, die we importeren uit alle windstreken."

Binnen de zuidvruchtencategorie startte Tovano enkele jaren terug met een nieuwe lijn met gedroogd Zuid-Afrikaans fruit. Na gedroogde mango en ananas, volgen al snel de appel, perzik en banaan in het assortiment. "De kracht is dat er aan dit fruit geen suikers zijn toegevoegd en dus alleen uit natuurlijke suikers bestaat. De typisch Zuid-Afrikaanse presentatie maakt het product echt af", aldus Richard.

Maar ook producten als physalis en moerbeibessen vinden bij de noten- en zuidvruchtenhandel uit Maasdijk gretig aftrek. "Het lijkt wel of die een revival beleven bij de consument. Het mooie is dat we voor elk eetmoment een oplossing hebben. Onze producten worden gebruikt bij het ontbijt, de lunch, als snackmoment op school en bij het sporten. Door de toenemende aandacht voor de gezondheids-voordelen, zie ik de consumptie ook niet zomaar afnemen. Zo zijn onze cashewnoten een perfecte vleesvervanger voor de vegan-doelgroep. Alleen moeten we dat nog wat meer over de bühne krijgen."

De klantenkring die Tovano bedient is breed. "We werken met retailorganisaties in binnen- en buitenland, exporteurs in het AGF-segment, industriële voedselverwerkende bedrijven, horeca, grossiers en de ambulante handel. Die breedte kan als nadeel hebben dat je weleens te weinig focus hebt, maar het heeft ook grote voordelen. zo zijn we met ons brede assortiment enorm flexibel en spreiden we de risico's."

Dat bleek onder meer tijdens de coronapandemie toen de omzet naar klanten binnen het horeca- en cruiseschepensegment stagneerde, maar de retailklanten dit moeiteloos overnamen. "Inmiddels is ook de horeca weer helemaal terug. De grootste effecten van Corona hebben wij op het logistieke vlak gezien en dat blijft maar aanhouden", aldus de notenhandelaar.

"We bedienen klanten in heel Europa tot in Oekraïne toe. Soms doen we dat rechtstreeks, maar als er al lijntjes zijn via onze exporterende klanten, dan gaan we daar niet tussen zitten. We zien dat de export naar het Verenigd Koninkrijk sinds de Brexit wel een knauwtje heeft gehad. De verkoop naar Duitsland en de Scandinavische landen is daarentegen alleen maar gegroeid."

Het mooie is dat ook in Nederland een aantal groothandels de noten en zuidvruchten steeds meer serieus gaan nemen, omdat ze zien dat het een echte margemaker is. Vroeger was het vaak nog een assortiment wat er een beetje bij hing, maar steeds meer ondernemers zien dat ze er leuk mee kunnen verdienen", besluit Richard.

Voor meer informatie:
Richard Strijbis
Tovano
Transportweg 47
4676 LM Maasdijk
+31 (0)174 52 83 33
richard@tovano.nl    
www.tovano.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven