Tholen - Gisteren en eergisteren vond de BioXpo in Brussel plaats. Na de editie van 13-14 oktober 2019, kende deze editie noodgedwongen een extra lange aanloop. Begin 2020, net voor de coronacrisis, werd bekend dat de beurs een switch zou maken naar het voorjaar (28 en 29 maart 2021). Vervolgens werd de beurs een aantal keer verplaatst. Dat gebeurde eerder dit jaar zelfs nogmaals, toen de beurs uitgesteld werd van 27 en 28 maart naar 8 en 9 mei. Nu was het dus eindelijk zo ver. De bio-sector kwam opnieuw samen in Brussels Expo en zo'n 170 exposanten toonden hun merken en producten aan het publiek.
Klik hier om de fotoreportage met de Nederlandse exposanten te bekijken.
Imkerij de Traay, IDorganics, Het Blauwe Huis en Ecotone (Wessanen Benelux)
Ook een twintigtal Nederlandse bedrijven was van de partij. Biojournaal bracht een bezoek aan deze exposanten. Tijdens deze rondgang Zij presenteerden allerlei nieuwe producten. Bij IDorganics kon men zien hoe kartonnen dozen de welbekende silo's gaan vervangen in Franse winkels. Nieuwkomer Liv+Linn vertelde over hun plasticvrije wasstrips. Wessanen Benelux presenteerde de vernieuwde losse thee en kruideninfusies van Piramide. Bij GreenHub kon men sticks met plasticvrije minerale zonnebrand bewonderen.
En daar blijft het zeker niet bij. Wat te denken van biologische dukkah met komijn en zeewier (dulse), zachte blokjes kokos, handcrème Manuka, honing met gember, een nieuwe firming lijn voor de huid en een fruitspread met granaatappel, aloë en hibiscus? Bij wie deze nieuwe producten gepresenteerd werden, is allemaal terug te vinden in de fotoreportage.
TerraSana, Chokay, Liv+Linn en Organic Flavour Company
Het was niet heel druk in de hal, wel kwam er een zeer gericht publiek op de beurs af. De eerste beursdag viel samen met Moederdag (zowel in België als Nederland). Ook kwam het zonnige weer de opkomst volgens de exposanten niet ten goede. Op maandag toonden de exposanten zich over het algemeen zeker tevreden over de opkomst en de kwaliteit van de bezoekers. Het Belgische publiek lijkt wat meer culinair onderlegd te zijn dan de gemiddelde Nederlandse consument. Ook gaan ze meer voor bijzondere producten, zo bleek uit de gesprekken met diverse standhouders.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Voor meer informatie: info@nutrimedes.org en www.bio-xpo.be