Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vitensa verder met nieuwe teelt én in nieuwe stijl

"Door de overstap naar biologisch telen is binding met afnemer helemaal terug"

Sinds eind april is Vitensa in Vierpolders officieel bioteler van tomaat en komkommer. Het bedrijf van Dennis van der Knaap en Robin Grootscholten is overgeschakeld van de reguliere snoeptomatenteelt. Na de 2,8 hectare tomaten en 2,8 hectare komkommers volgt over twee weken nog eens 1,4 hectare met komkommers. Daarmee komt het biologische areaal van het bedrijf uit op 7,2 hectare. "Het is een grote stap," zegt operationeel manager Geert Visker die na een half jaar weer planten in de kas ziet staan. "Omschakelen is een enorme uitdaging."

"In de markt voor de snoeptomaten konden we prima meekomen. Maar met het oog op de toekomst zouden we een steeds kleinere speler gaan worden. Daarom zijn we ons gaan verdiepen in de biologische teelt. We zijn bij andere bedrijven gaan kijken, we hebben met afzetorganisatie Harvest House gesproken. Die waren enthousiast. Onze conclusie is dat bio de toekomst heeft. Er komt een steeds grotere groep consumenten die wil weten: waar komt mijn voedsel vandaan? Biologisch telen is duurder, maar de consument is steeds meer bereid er ook iets meer voor te betalen."

Dennis van der Knaap, Geert Visker en Robin Grootscholten 

Verbouwing
Het is het begin van een hectisch half jaar. Direct na het beëindigen van de laatste snoeptomatenteelt volgt een grote verbouwing in de kassen in Vierpolders. Geert: "We hebben gedraineerd, nieuwe watergeefgroepen aangelegd en bodemverwarming geïnstalleerd. Er zijn wanden tussen afdelingen geplaatst, om het klimaat beter te kunnen sturen. Een loonbedrijf heeft de grond gespit en gefreesd. Daarna is er compost in gegaan, om ervoor te zorgen dat er weer leven in de grond komt. Dat is allemaal in een half jaar gedaan. We dachten een rustige periode tegemoet te gaan. Omschakelen is een enorme uitdaging, maar we krijgen er ook weer energie van."

Vaders kregen de primeur
Op 26 april was het zover dat de eerste tomatenplanten konden worden gepoot. Die primeur lieten eigenaren Dennis van der Knaap en Robin Grootscholten over aan hun vaders. André van der Knaap en Peter Grootscholten hebben de tijd nog meegemaakt dat er in de grond werd geteeld. Inmiddels staan er trostomaten, snoeptomaten, mini-troscherrytomaten en komkommerplanten op het bedrijf Die krijgen binnenkort gezelschap van nog een biologische komkommerteelt, waarmee de 7,2 hectare gevuld is. Geert: "De bedoeling is om teelten jaarlijks te wisselen, om de grond de tijd te geven te herstellen. Eventueel zouden er bijvoorbeeld nog paprika’s of aubergines als extra teelt bij kunnen komen."

Snel in de vingers
Wordt het wennen, een andere manier van telen? "We hebben gelukkig een goede teeltadviseur. En bij Harvest House zitten meer biotelers waar we op terug kunnen vallen. Dus we verwachten het telen snel genoeg in de vingers te krijgen. Maar het is helemaal nieuw voor ons. Bij de teelt in steenwol weet je precies wat je kunt verwachten. Bij de teelt in de grond gaan de wortels van het gewas veel dieper. Je krijgt een heel ander wortelgestel; mooi vertakt, hebben we al gezien in een proefopstelling. De verwachting is dat de plant in de grond een rustiger groei laat zien."

Opvallende mailing met sokken
Er is vraag naar het biologische product. "Harvest House heeft al afnemers voor ons gevonden. Zeker de laatste jaren in de snoeptomaten hadden we weinig contact meer met klanten. Maar het leuke is dat afnemers nu weer op het bedrijf komen kijken. Door de overstap naar de biologische teelt is de binding met de klanten helemaal terug."

Aan relaties van het bedrijf is de omschakeling zeker niet onopgemerkt voorbij gegaan. Zij ontvingen in de eerste week van mei een opvallende mailing thuis, voorzien van een paar sokken en het thema ‘Met onze biologische teelt zijn we helemaal in de mode’. Daarmee vroeg Vitensa ook aandacht voor de nieuwe huisstijl die tijdens de omschakeling is ontwikkeld.

Voor meer informatie:
Geert Visker
Vitensa
info@vitensa.nl    
www.vitensa.nl  

Publicatiedatum: