VS: De vraag naar biologische heirloomtomaten neemt weer toe

De vraag naar biologische heirloomtomaten begint weer toe te nemen, net nu het Mexicaanse seizoen ten einde loopt.

Alejandro Madrigal van Covilli Brand Organics in Nogales, Arizona, zegt dat de teelt van zijn biologische heirloom tomaten nog ongeveer drie weken aan de gang is in de Valle de Guadalupe regio in Mexico. "Op dit moment is er een overgangsperiode; de lokale aanvoer aan de westkust is nog niet begonnen en wij zijn in Mexico aan het afbouwen," zegt Madrigal.

Zodra het Mexicaanse seizoen ten einde loopt, zal er een gat vallen in de voorraden tot eind juli of begin augustus. Dat programma loopt tot begin september vanaf de westkust. "Dit nieuwe programma dat we vorig jaar zijn begonnen, hebben we dit jaar een beetje aangepast. We begonnen aan het begin van de zomer en realiseerden ons dat dat geen goed moment is; het is beter als we het later in de zomer doen, tot in de herfst," zegt Madrigal. "Dus dat is waar we naar streven, dit jaar."

Jose Miguel Ayala van Covilli verzorgt de heirloom tomaten 

Een delicate zaak
Het telen en behandelen van heirloomtomaten, vooral biologische, is een lastige zaak. "Ze zijn moeilijker te hanteren dan conventionele tomaten. Een heirloom is niet geteeld voor veel transport en handling," zegt Madrigal. "Dus hebben we in de loop der jaren geleerd hoe we ze zonder al te veel handelingen moeten verpakken om te voorkomen dat ze gekneusd of zacht worden." Hij voegt er ook aan toe dat rassen gemengd moeten worden om goed te groeien. "Het is oneindig complex en als je er dan ook nog de biologische component aan toevoegt, wordt het nog moeilijker."

De verpakking is ook veranderd, aangezien meer mensen nu vragen om verpakte oplossingen voor heirloomtomaten in plaats van bulk. "Er is steeds meer vraag naar clamshells of zakken; iets wat we niet graag doen met heirlooms, omdat ze niet goed tot hun recht komen in clamshells," zegt hij. Covilli heeft echter een recyclebare/ composteerbare kartonnen clamshell ontwikkeld die door consumenten wordt omarmd.

Ook de vraag naar de lijn van heirloomtomaten blijft groot, namelijk die van de donkerpaarse heirloomtomaten: Darklooms. "Er is veel interesse voor," zegt Iris Madrigal. "Ze hebben een unieke smaak die je bij gewone tomaten niet aantreft, dus mensen die ze al eens geprobeerd hebben, willen ze weer."

Aan het eind van deze maand zal Covilli ook beginnen met het verladen vanaf zijn 60 ha biologische dragonfruit

Terug naar af?
Tijdens de winter bleef de vraag naar heirlooms echter achter. "Omdat het om een speciale tomaat gaat en de pandemie achter de rug is, waren er overal tekorten aan arbeidskrachten, ook in de retail, en we denken dat veel retailers het wat kalmer aan hebben gedaan en alleen het hoognodige hebben meegenomen: roma's, vleestomaten, trostomaten en meer niet," zegt Madrigal, die opmerkt dat dit een verschuiving was ten opzichte van de groei met dubbele cijfers van voor de pandemie. "In het voorjaar zagen we echter dat de vraag weer terugkwam. Hij voegt eraan toe dat hij ook meer belangstelling ziet voor de bewerking van heirloomtomaten.

Wat de prijzen betreft, die zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar. "Het is jammer, gezien de gestegen kosten van alles," zegt Madrigal. "We gaan bijvoorbeeld de vijfde prijsverhoging voor kartons in en die is astronomisch. Maar de prijzen voor heirlooms zijn niet gestegen. De markt heeft ze niet meer opgedreven."

De verschuiving naar het verzenden van heirlooms later deze zomer is niet de enige verandering in de programmering die Covilli dit jaar ziet. Aan het einde van deze maand zal Covilli beginnen met het verschepen vanaf zijn 60 ha dragonfruit, waarvan ongeveer 85% roodvlezig is, terwijl de resterende 15% witvlezig is. Volgens Madrigal is dit het eerste jaar dat Covilli dit fruit commercieel verhandelt. Het is het enige tuinbouwbedrijf in Mexico dat dit product biologisch teelt en het programma zal lopen tot december.

Meer binnenkort, deze week, begint het ook met de verlading van zijn biologische spruiten, onlangs uitgebreid tot in de zomer. Het programma loopt tot begin augustus en loopt daarna door tot november-december.

Voor meer informatie:
Iris Madrigal
Covilli Brand Organics Inc.
+1 (520) 377 2202
iris@covilli.com    
www.covilli.com    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven