Uitgekeken op snacks ontwikkelde Marco een biologische bananenreep

Tholen - De repen van Banabar komen in steeds meer winkelschappen te liggen. Na Udea heeft nu ook Odin de Banabars in het assortiment opgenomen. Ondertussen wordt de blik verder naar buiten gericht, naar Duitsland bijvoorbeeld. Daar ligt een grote markt voor de bars, vertelt oprichter Marco Mega.

Alweer - of nog maar - drie jaar geleden kwamen de Banabars voor het eerst op de markt. De Italiaanse Marco rondde in Wageningen zijn studie food technology af. Daarnaast begon hij met de ontwikkeling van een snack. "Als student eet je veel snacks en repen. Ik raakte een beetje uitgekeken op alle beschikbare repen met dadels en zo. Daarnaast wilde ik van het begin af aan al een eigen business opzetten", vertelt hij. Hij onderzocht diverse ingrediënten en kwam toen uit bij de gedroogde banaan. "Ik maakte een reep op basis van gedroogde banaan en liet hem in mijn omgeving proeven. Iedereen was er enthousiast over."

Springplank in de supermarkt
Toen ging het ineens heel snel. Met het prototype van deze reep melden Marco en Shonali Shetty, die zich inmiddels bij hem had aangesloten, zich in de zomer van 2019 aan voor de FutureGoods Week van Lidl. De supermarktketen koos 13 startups met duurzame en innovatieve producten uit om hen een podium te geven in de winkels. Banabar was daar een van. In die ene week werden er 17.000 repen verkocht in de ruim 400 winkels.

In 2020 was Banabar present op de Biobeurs en enkele maanden later werden de repen opgenomen door Udea. 

Imperfecte bananen
Al vrij snel in het proces van productontwikkeling werd besloten om een biologische reep te maken. "Gaandeweg ontdekten we meer over de uitdagingen op sociaal en milieuvlak binnen de bananenteelt. Daarom wilden we bovenop het biologische keurmerk ook een positieve impact hebben op de lokale markt. We importeren geen bananen om ze hier in Nederland te drogen, maar laten ze drogen in Ecuador. Niet alleen geeft dat meer werkgelegenheid daar, het verlaagt ook het transportvolume en -gewicht. Verder gebruiken we niet de bananen die voor consumptie worden verhandeld maar kiezen we de bananen die minder perfect zijn en bijvoorbeeld ook worden gebruikt om puree te maken." 

"Het kostte een paar maanden om de juiste grondstoffen te vinden. Biologische bananen zijn er al niet veel, en gedroogde biologische bananen zijn echt een niche. Daarnaast moesten we ook een partner vinden die aansloot bij onze missie en die ons direct in contact kon brengen met kleine, lokale bananentelers." 

Vier smaken
In de afgelopen twee jaar werd er hard gewerkt aan uitbreiding van het assortiment. Inmiddels zijn er vier repen. Na de Cacao & Hazelnoot en de Goji & Chia zijn er nu nog twee smaken bijgekomen. Eentje met cacao en een met de smaken Citroen en Amandel. "De reacties zijn supergoed. Natuurlijk moet je wel van banaan houden, want de banaansmaak is vrij sterk, maar heel veel mensen vinden het erg lekker. We proberen onze repen met unieke smaken een echte wow-factor te geven. De varianten met cacao doen het allebei erg goed, maar de nieuwe reep met citroen en amandel gaat ook erg goed." 

Marco hoopt dat er aan het einde van dit jaar nog meer smaken bijkomen. "Daarnaast willen we graag verder opschalen en daarvoor zijn we op zoek naar een investeerder."

Voor meer informatie:
Marco Mega
Banabar
trade@banabar.com
www.banabar.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven