Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet bio-AGF in VS stijgt met 4% in Q1 2022

De totale omzet van bio-AGF in het eerste kwartaal van 2022 is met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot meer dan € 2,1 mld voor het kwartaal, volgens het Organic Produce Performance Report Q1 2022 dat exclusief is vrijgegeven door Organic Produce Network en Category Partners.

Hoewel de afzet van bio-AGF in het eerste kwartaal bleef groeien, daalde de totale hoeveelheid als gevolg van de hogere prijzen. Conventionele producten vertoonden hetzelfde patroon, met een omzetstijging van 7% voor het kwartaal (tot een totaal van € 15,4 mld) en een volumedaling van 2,7%.

Hogere gemiddelde prijzen in de retail in het eerste kwartaal zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzetstijging van AGF, met een gemiddelde prijsstijging van meer dan 10% voor conventionele producten in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. De prijzen van bio-AGF stegen daarentegen met iets minder dan 5%, wat erop wijst dat deze producten de hogere kosten in verband met het huidige inflatoire klimaat beter hebben kunnen opvangen.

"Er zijn een aantal sterke takeaways uit de Q1-gegevens, met name dat de totale hoeveelheid verhoogd blijft ten opzichte van Q1 2019, voordat de Covid-pandemie een dubbelcijferige omzet- en hoeveelheidstijging in de retail dreef," zegt Tom Barnes, CEO van Category Partners (foto rechts). "We denken dat het tweede kwartaal van dit jaar een vergelijkbaar verhaal zal vertellen als we verder verwijderd zijn van 2020, toen de pandemie de meeste foodservice sloot, waardoor de supermarktomzet omhoogschoot."

Verpakte salades bleven domineren in de totale omzet van bio-producten, met een omzet van bijna € 368 mln in het afgelopen kwartaal, een stijging van 1,5% ten opzichte van vorig jaar. De categorie zachtfruit (aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen) groeide met 9,3% in omzet ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021, waarbij aardbeien zowel in waarde als in hoeveelheid met meer dan 16% stegen. Blauwe bessen daalden met 7% in waarde en 19% in hoeveelheid ten opzichte van het voorgaande jaar.

"Terwijl de hoeveelheid van biologisch-AGF voor het eerst sinds lange tijd daalde, blijft de omzet van biologische waarde groeien, zelfs na opeenvolgende jaren van groei als gevolg van hogere prijzen in de hele productafdeling," aldus Matt Seeley, CEO van Organic Produce Network. "Er blijft ruimte voor groei van bio-AGF zolang leveranciers zich bewust blijven van niet alleen de stijgende kosten van bio- producten, maar ook de kans die een aanzienlijk grotere stijging van de prijzen van conventionele producten biedt."

De zuidelijke regio van de VS bleef de meeste verbetering jaar-op-jaar vertonen, met een groei van de dollar van 8% en een volumestijging van 3,6%. Het noordoosten was de zwakste regio, met een daling van 1,1% in waarde en een hoeveelheidsdaling van 7,7 %.

Het Q1 2022 Organic Produce Performance Report gebruikte scangegevens van Nielsen over de totale afzet van voedingsmiddelen en verkooppunten in de VS in de maanden januari, februari en maart van dit jaar.

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network
+1 (831) 884 5092
Matt@organicproducenetwork.com   
www.organicproducesummit.com 

Publicatiedatum: