"Met BioGraphy vertelt elke biologische appel zijn eigen verhaal"

Het aantal biologische appeltelers in Val Venosta dat zich heeft aangesloten bij het BioGraphy-project van het VIP Consortium groeit. Dankzij BioGraphy kan de consument met een paar muisklikken de online pagina raadplegen van de teler die de appelen die hij koopt heeft geteeld en geoogst, zijn gezicht zien en zijn verhaal leren kennen.

Het BioGraphy-project, dat jaar na jaar door nieuwe telers wordt verrijkt en nu 280 leden telt, past perfect in het model van bewuste teelt en consumptie en omvat de waarden die aan de basis liggen van alle activiteiten van het Consortium: transparantie, traceerbaarheid en een garantie van herkomst.

Het doel van het project is de consument van een biologische appel uit Val Venosta informatie te verstrekken die niet alleen transparant is, maar ook een sterke emotionele impact heeft.

"De consument van vandaag is steeds meer geïnteresseerd in weten wat er achter het product zit en tegelijkertijd in de ervaring van het product zelf," zegt Benjamin Laimer van VIP. "Het gebruik van de BioGraphy-dienst beantwoordt aan beide behoeften: de consument wordt geïnformeerd over de oorsprong van het product en zijn aankoop- en consumptie-ervaring wordt verrijkt, waardoor het product een nieuwe waarde krijgt."

De toepassing is eenvoudig. Op de verpakking van de biologische appelen uit Val Venosta zitten gepersonaliseerde etiketten met een QR-code en de naam van de specifieke teler. De manier om toegang te krijgen tot de nuttige informatie is dus tweeledig: de meer "digitale" consumenten kunnen de QR-code scannen en worden doorgestuurd naar het webdossier van de individuele teler; de meer "traditionele" consumenten kunnen naar de pagina biography.vip.coop gaan en de naam en achternaam van de "bio-teler" in het daarvoor bestemde veld invoeren.

In beide gevallen krijgt de consument toegang tot teksten, foto's en video's die hem wegwijs maken in heel wat informatie over de oorsprong van de appelen die hij heeft gekocht: bijzonderheden van de teler, curiosa over zijn teeltbedrijf en zijn boomgaard (inclusief de precieze locatie), maar ook technische informatie over de teelt en de oogst. In geselecteerde verkooppunten wordt het gebruik van deze dienst ondersteund: er worden interactieve totems geïnstalleerd waarmee de QR-code kan worden gescand, of de schappen worden bemand door operatoren die zijn uitgerust met tablets en POP-informatiemateriaal en die de klanten tonen hoe ze toegang kunnen krijgen tot het portaal.

Dankzij de getuigenissen van 280 telers die met passie en trots "hun gezicht laten zien", is de storytelling achter de inhoud van de website nauwgezet en kan elk aspect van de biologische teelt in Val Venosta worden geïllustreerd.

Laimer benadrukt: "Dankzij het BioGraphy-project en zijn storytelling krijgen de appelen zelf een naam en een achternaam, een gezicht en een karakter. Ze krijgen een nieuwe smaak, verrijkt door de persoonlijkheid van de teler die ze verzorgt."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven