Primair proces ligt voor een groot deel stil door een digitale aanval bij managed service partner

Skal kampt met grote ICT-storing

Sinds maandag kampt Skal Biocontrole met een grote ICT-storing, waarvoor de oorzaak ligt bij een van haar managed service partners. Skal kan niet in haar systeem en data. Hierdoor zijn problemen ontstaan die het primaire proces van registreren en certificeren en toezicht houden op biologische bedrijven ernstig verstoren. Dit alles blijkt uit een statement van Skal samen met LNV.

De partner in kwestie heeft te maken gehad met een digitale aanval. Het is niet bekend of de systemen van Skal hierdoor zijn geraakt. Dit is onderwerp van forensisch onderzoek. Uit voorzorg heeft de partner alle systemen uitgeschakeld. De partner is een aangifte aan het voorbereiden richting politie. In deze fase kan Skal geen uitspraken doen over de duur van deze situatie, en wanneer het systeem weer toegankelijk is. Skal is alternatieve werkwijzen aan het voorbereiden om het primaire proces normaal doorgang te kunnen laten vinden. Gezien de ernst van de situatie heeft Skal intensief overleg met de partner.

Directeur Nicolette Klijnhout-Klijn betreurt de situatie ten zeerste: "We hebben direct een crisisteam gevormd dat continu de situatie monitort en acties uitzet. Alles is erop gericht om het primaire proces weer op gang te krijgen. We begrijpen dat dit de nodige impact heeft op de sector. We werken hard aan een normalisering."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven