Dirk Mulder, sectorspecialist ING:

"Supermarkt is actief in tegengaan voedselverspilling, nu de consument nog"

In het kader van ANP Expert Support laat Dirk Mulder, sectorspecialist Trade & Retail van de ING, zijn licht schijnen op voedselverspilling. Hieronder is de column van Dirk hierover te lezen:

"Van alle wereldwijde CO2-uitstoot wordt circa 8% veroorzaakt door eten dat van productie tot consument verloren gaat. Een relatief klein deel van deze verspilling wordt veroorzaakt door supermarkten. In 2020 kwam 1,6% van het eten en drinken uit Nederlandse supermarkten niet bij de consument terecht (Wageningen University & Research). Met name brood en banket worden vaak weggegooid.

Hoewel supermarkten een belangrijke rol spelen in het tegengaan van voedselverspilling is de grootste verspiller (nog steeds) de consument zelf. Een kwart van al het voedsel dat we jaarlijks in Nederland produceren gaat verloren. Ongeveer een derde hiervan wordt door de consument weggegooid. Dat komt neer op ongeveer 34 kilo per persoon per jaar, dat is omgerekend zo’n 120 euro.

Consument is wel bereid maar kan het niet alleen
Volgens het Voedingscentrum is acht op de tien Nederlanders bereid de eigen voedselverspilling terug te dringen. Ondanks deze hoge bereidheid is het lastig om voedselverspilling terug te dringen. Er zijn namelijk een aantal belemmerende factoren.

Zo willen consumenten graag heel de dag door verse producten kunnen kopen. Hierdoor blijven de kortst houdbare producten meestal in de winkel liggen. Dat stelt supermarkten voor de lastige keuze om heel de dag door het volledige assortiment aan te blijven bieden of voor een minder uitgebreid assortiment te gaan aan het einde van de dag.

Toch doen supermarkten al veel om voedselverspilling tegen te gaan. Zo geven supermarkten vlak voor de houdbaarheidsdatum afloopt vaak korting en zijn er samenwerkingen met partijen als Too Good To Go, een app om voedselverspilling tegen te gaan, en 'Verspil mij niet'-acties waarbij producten voor weinig worden verkocht. Ook zetten supermarkten technologische ontwikkelingen in zoals slimme bestelalgoritmes om een inschatting te maken van de verwachte verkoop en wordt er software gebruikt om de prijs van producten vóórdat ze over de uiterste datum heen zijn aan te passen. Door korting te geven krijgt de consument een koopimpuls.

De bereidheid van de consument om voedselverspilling tegen te gaan is niet altijd even zichtbaar in het aankoop- en weggooigedrag. Het is dringend tijd om verandering aan te brengen in het gedrag van de consument. Maar wel met ondersteuning van de overheid in de vorm van duidelijke communicatie en goede voorlichting. Over de termen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ bijvoorbeeld. Door de onduidelijkheid rond deze termen worden producten soms al weggegooid terwijl ze nog wel te gebruiken zijn. Maar ook de supermarkt zal zich moeten blijven inspannen om verspilling tegen te gaan met effectieve anti-verspillingsmarketing."

Bron: ANP


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven