De Duitse Edeka group en Bioland slaan met hun geïntensiveerde partnerschap samen de weg richting meer bio-regionaliteit in. In de strategieën van beide partners heeft bio-regionaliteit namelijk een belangrijke positie. Daarbij zal het Bioland-gecertificeerde assortiment een grote veelzijdigheid aan producten uit alle productcategorieën beslaan, waaronder in een eerste stap vooral zuivelproducten en graanproducten. Volgens het contractueel vastgelegde kader streven beide partners het doel na om kwalitatief hoogwaardige levensmiddelen uit Duitse bio-landbouw te ondersteunen en toegankelijker te maken.
"Edeka staat voor regionaliteit en ondersteunt sinds jaren de Duitse bio-landbouw. Door de samenwerking met Bioland willen we nog meer mensen de toegang tot Duitse biologische levensmiddelen mogelijk maken en hen enthousiasmeren voor bio-regionaliteit. We zien onze rol in het slaan van bruggen tussen regionale land- en tuinbouw, de handel en consumenten“, aldus Markus Mosa, bestuursvoorzitter van de Edeka group.
Behoud van de biodiversiteit
Jan Plagge, voorzitter van Bioland: "Als Bioland zien we onszelf als drijvende kracht voor een landbouw van de toekomst. Daarvoor werken we iedere dag aan de realisering en verspreiding van de zeven Bioland-principes, zoals het behoud van de biodiversiteit of de zo belangrijke circulaire economie. We zijn blij dat we met de Edeka group een sterke partner aan onze zijde hebben om nog meer bedrijven en burgers voor Bioland te enthousiasmeren."
De zeven Bioland-principes voor de landbouw van de toekomst zijn het realiseren van een circulaire economie, het bevorderen van de bodemvruchtbaarheid, het houden van dieren op diervriendelijke wijze, het telen van waardevolle levensmiddelen, het bevorderen van biologische diversiteit en het beschermen van de leefomgeving om zo een leefbare toekomst voor de mensen veilig te stellen. Als deel van een waardencollectief dragen Bioland-contractpartners, waartoe nu ook de Edeka group behoort, eraan bij dat dit in de economie en cultuur met elkaar gerealiseerd wordt.
De circa 3.600 Edeka-retailers krijgen met de Bioland-gecertificeerde producten een aantrekkelijk assortimentsinstrument om hun bio-profiel te versterken, meer schapruimte voor hoogwaardige bio-producten uit Duitsland te creëren en zich daarmee van hun lokale concurrenten te onderscheiden. Consumenten worden in de filialen bijvoorbeeld via posters of online op de social mediakanalen van de verschillende vestigingen en op edeka.de over het groeiende productaanbod en Bioland-bijzonderheden geïnformeerd.
Voor meer informatie:
www.edeka.de
www.bioland.de