Supermarkt goed voor 76,4% van bio-omzet

96,3% huishoudens kocht afgelopen jaar biologisch

Het afgelopen jaar kochten iets meer huishoudens biologisch (96,3%), zo blijkt uit nieuw GfK-onderzoek (2022) in opdracht van de brancheorganisatie van de biologische sector Bionext. Vooral gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen kopen biologisch. Biologische producten worden voornamelijk in de supermarkt gekocht: supermarkten zijn goed voor 76,4% van alle biologische omzet. De prijs is nog belangrijker geworden in de aanschaf van voedingsmiddelen (80%), zo blijkt uit aanvullend onderzoek (Ruigrok, 2022).

Het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten is in 2021 weer toegenomen. Supermarkten zijn goed voor 76,4% van de totale biologische omzet. Door corona kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels. 

Prijs blijft grote barrière
De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. 56% van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen dan een jaar geleden, geeft aan bewuster te kiezen voor producten waarbij rekening wordt gehouden met de natuur. De prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen: 69% geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn (Ruigrok, 2022). 

Voor 57% van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt. Biologische voedingsmiddelen zijn vaak duurder dan niet-biologische voedingsmiddelen, als gevolg van de biologische productiewijze die meer tijd en ruimte vraagt. Zo staan er bij een biologische boer minder dieren per vierkante meter en er is meer arbeidsintensief werk doordat er geen chemische gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt. 

Nieuwe campagne gericht op zichtbaarheid
Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene 'blaadje'). Toch vindt 40% van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn (Ruigrok, 2022). Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.

Voor meer informatie:
Bionext
Nieuwe Kazernelaan 2 D42
6711 JC Ede 
030 233 99 70
info@bionext.nl 
www.bionext.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven