Tholen - Het conflict in Oekraïne blijft voortduren. De zorgen over de mensen blijven groot met het oprukken van de Russische troepen en het voortduren van de bombardementen. De reacties vanuit de gehele AGF-sector naar aanleiding van deze verschrikkelijke gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Zo geven meerdere bedrijven aan de activiteiten in Rusland na de inval stil te leggen en komt er vanuit verschillende hoeken hulp voor de getroffenen.
Voedselzekerheid
Maandagochtend was er een debat van de Europese landbouwcommissie, zo meldt Nieuwe Oogst. Die commissie constateerde dat de hele Europese landbouw en voedselvoorziening te maken krijgen met ingrijpende gevolgen van de Russische oorlog tegen Oekraïne. Voedselzekerheid is door de oorlog in Oekraïne weer een prioriteit in de Europese Unie.
"De sancties tegen Russische banken en bedrijven zullen ook door EU-burgers en bedrijven worden gevoeld. Wij zullen het merken in onze portemonnee en ervoor betalen in euro's, maar de Oekraïners voelen het aan den lijve en betalen met hun levens", zei voorzitter Norbert Lins van de Europese landbouwcommissie maandag in Brussel.
Agri-topambtenaar Michael Scannell stelde dat de Europese Unie zich moet voorbereiden op een landbouw- en voedingsindustrie zonder import van Russische energie (gas en olie) en import van Russische grondstoffen.
De onzekerheid op de energiemarkten is als gevolg van de oorlog groot. In De Volkskrant staat energie-analist Klaas Dozeman van BCI, dat middelgrote bedrijven uit onder meer de tuinbouw adviseert over het kopen van energie, erbij stil. Hij geeft aan dat er nu twijfel is of Russisch gas blijft komen. In het verleden bleef gasbedrijf Gazprom tijdens politieke crisissen leveren. Nu is de markt daar niet zeker van.
Duitsland heeft besloten de werkzaamheden voor de bouw van twee lng-importterminals in het land te versnellen om de afhankelijkheid van Russische gasimport te verminderen.
"Ook ondernemers die zakendoen in Oekraïne, Rusland en omgeving gaan het erg lastig krijgen. De gevolgen van de oorlog zullen op grote schaal voelbaar worden. Niet alleen op gebied van transport, maar ook op het gebied van verzekeringen en cyberveiligheid." Dit zegt directeur Bart-Jan Koopman van de ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex aan BNR. "Het is nu niet mogelijk om handel te drijven met Oekraïne. Transportstromen zijn stil komen te liggen en het luchtruim is dicht. Ook de wegen zijn aangetast en los van mens- en bedrijfsveiligheid, is het ook via de weg niet doenlijk om handel te drijven."
RTV Utrecht gaat in op de AGF-handel, waarbij peren een belangrijk exportproduct zijn. Marc André de la Porte, voorzitter van de Nederlandse Fruittelers Organisatie in Midden-Nederland, zegt: "We zitten al een paar weken met lagere prijzen. Nu ook Oekraïne door de oorlog als markt is weggevallen, wordt dat er niet beter op."
Brancheorganisaties
Brancheorganisaties proberen hun leden te ondersteunen waar mogelijk. “Onze leden kijken met zorg en onzekerheid naar de situatie in Oekraïne. Het leed dat deze oorlog brengt, de mogelijke gevolgen voor Oekraïne en de omliggende landen op de langere termijn… Die pijn zal ook hier gevoeld worden,” zegt Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.
Boeren en tuinders zijn bezorgd over de gevolgen voor Oekraïne, en denken tegelijkertijd na over de potentiële impact op Nederland en op het eigen bedrijf. De oorlogshandelingen en sanctiepakketten kunnen gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de al hoge gasprijzen en de beschikbaarheid en kosten van (veevoeder)grondstoffen zoals oliën, granen en mais. Ook de export naar Oekraïne of Rusland kan geraakt worden. Het gaat dan om bijvoorbeeld bloemen, planten, bomen, fruit, zuivel en zaad- en pootgoed.
De precieze impact van de situatie op land- en tuinbouwbedrijven ontwikkelt met de dag en laat zich moeilijk voorspellen. LTO staat daarover in contact met haar leden, die hun zorgen via de regionale ledencontactcentra en informatielijnen kunnen delen.
De LTO-organisaties verzamelen deze informatie en bespreken dit samen met de andere werkgeversorganisaties met het kabinet. Uiteraard zitten bedrijven nooit te wachten op sancties, schrijft LTO, maar 'als de internationale situatie daartoe aanleiding geeft is het altijd aan het bedrijfsleven om aan een door de politiek vastgesteld sanctiepakket te voldoen.'
LTO verwijst naar de volgende overheidspagina's:
Informatie over sancties is terug te vinden op de website van de RVO: Situatie Rusland / Oekraïne en zakendoen
De Rijksoverheid heeft ook een algemene informatiepagina: Rusland en Oekraïne
De EU communiceert onder andere via de website van de Europese Raad, ook wat betreft sancties: Council of the EU / press releases
Bedrijven leggen activiteiten in Rusland stil
Verschillende rederijen laten weten dat zij de activiteiten naar en vanuit Rusland stilleggen. Dit zegt Nieuwsblad Transport. Hapag-Lloyd besloot eerder al te stoppen met het vervoeren van goederen naar en vanuit Rusland. Nu heeft de Singaporese containervervoerder Ocean Network Express (ONE) ook bekend gemaakt hiermee te stoppen. De Deense rederij Maersk heeft vanmorgen aangegeven te stoppen met vervoer van en naar Rusland. De verwachting is dat anderen snel zullen volgen, ook door de onzekerheid of rekeningen voor de dienstverlening wel betaald kunnen worden.
Verder zijn DAF en Volvo Trucks ook gestopt met de levering van trucks en onderdelen aan Rusland. DAF annuleert de orders voor de komende maanden. Volvo Trucks zet de truckfabriek in het Russische Kaluga stil en stopt ook met onmiddellijke ingang met de verkoop van trucks in Rusland. Daimler had eerder al aangegeven te stoppen met de samenwerking met de Russische vrachtwagenfabrikant Kamaz.
Rusland sluit zelf het luchtruim voor 36 landen, waaronder de gehele EU en het Verenigd Koninkrijk, zo meldt evofenedex. Het verbod geldt vooralsnog niet voor de Verenigde Staten. Daarbij komt dat net als de rederijen, allerlei expresdiensten, zoals DHL en UPS, leveringen naar Rusland stilleggen. Rusland wordt daarmee voor goederenvervoer uitermate moeilijk bereikbaar.
Russische vrachtmaatschappijen waren voor vrachtvervoer van en naar Nederland erg belangrijk. Ook belangrijke Chinese leveranciers maakten gebruik van Russische maatschappijen voor het vervoeren van goederen naar Europa. Voor vervoer tussen Europa en Azië moet nu ver worden omgevlogen en dat met meer en duurdere brandstof.
Steun
Zoals eerder op deze site vermeld zijn er talloze hulpacties over de gehele wereld opgezet om de getroffenen van het conflict te steunen. De initiatieven komen van burgers en ondernemers, maar ook grote organisaties steunen het Oekraïense volk openlijk.
Zo meldt de Nieuwe Oogst dat de koepel van Europese landbouworganisaties Copa-Cogeca zich solidair heeft verklaard met het Oekraïense volk en de collega-boeren en collega's van agrarische coöperaties. De komende tijd wil de organisatie het conflict evalueren om daarna concrete acties te ondernemen om de solidariteit niet bij woorden te laten. Welke acties worden overwogen, heeft Copa-Cogeca niet bekendgemaakt.
Verder bericht het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw (VILT) dat de Vlaamse minister van Werk en Landbouw Hilde Crevits en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi beslist hebben dat seizoenarbeiders uit Oekraïne langer in België kunnen blijven. Seizoenarbeiders die in België gaan werken, moeten een arbeidskaart aanvragen. Die is geldig voor de duur van de oogst. Door de situatie in Oekraïne is een noodmaatregel in werking gesteld waardoor Oekraïense seizoenarbeiders tot 100 dagen in Vlaanderen mogen werken. Dat is tien dagen langer dan normaal is toegelaten.