Dankzij IPD: Ecuadoriaanse telersvereniging maakt marktentree in de EU

"Begrip voor de eisen van de importeurs was belangrijk"

Tierra Orgánica werd uit nood geboren, maar met een duidelijk doel: na zware aardbevingen in de regio werd de telersvereniging in 2017 opgericht om kleine telers te ondersteunen door de teelt van biologische producten. Circa 67 kleine telers uit de omgeving telen exotisch fruit zoals passiefruit, pitaja's en bakbananen volgens biologische richtlijnen. Met ondersteuning van de Import Promotion Desk (IPD) brengt het jonge team van Tierra Orgánica het biologische fruit op de EU-markt. En met succes: de eerste bestellingen laten zien dat het aanbod potentie heeft.

Tierra Orgánica ontstond in 2017 in de provincie Manabí, nadat een aardbeving zware schade in veel dorpen en steden veroorzaakte. Het bedrijf werd opgericht om kleine telers te ondersteunen en een zeker inkomen mogelijk te maken.
Daarvoor werd gemeenschappelijk bio-gecertificeerd fruit geteeld en het productaanbod werd centraal op de internationale markt gebracht. De verantwoordelijke omgang met natuurlijke bronnen en de biologische teelt horen dan ook sinds haar oprichting tot het DNA van de coöperatie.

Tierra Orgánica is inmiddels in verschillende regio's van Ecuador actief en stelt de telers zaaigoed ter beschikking, geeft scholing over biologische teelt en de daarmee verbonden eisen en garandeert de telersfamilies de afname van hun fruit. Dit betekent voor de gezinnen economische zekerheid. Het aanbod van de telersvereniging bestaat momenteel uit passiefruit, pitaja's en bakbananen in bio-kwaliteit.

Succesvolle verkoop van nicheproducten
De telersvereniging hoort tot de weinige bedrijven in Ecuador die zich op exotisch fruit in bio-kwaliteit gespecialiseerd hebben. Door het nauwe contact met de telersfamillies kan Tierra Orgánica een hoge kwaliteit en de naleving van internationale standaarden garanderen. Ecuador is echter vooral bekend als bananenleverancier. Dat wil zeggen dat Tierra Orgánica met haar bio-aanbod van in Europa onbekende fruitsoorten, zoals bijvoorbeeld de pitaja, een niche bedient.

Vanwege aanloopproblemen kon Tierra Orgánica zich tot nu toe nog niet doorzetten op de internationale markt. Het ontbrak het jonge team onder andere aan branchekennis, kennis over de speciale eisen van de EU-markt en vooral aan internationale contacten binnen de markt voor vers fruit.

Knowhow en het aanknopen van contacten
Met ondersteuning van de IPD kon het geëngageerde team van Tierra Orgánica haar ontbrekende kennis snel bijleren, en een beter begrip krijgen van de EU-markt en de bijzondere eisen van importbedrijven. Door de deelname aan vakbeurzen, zoals bijvoorbeeld de Fruit Attraction 2019 en Fruit Logistica 2020, leerde het bedrijf de vraagzijde beter kennen en konden er waardevolle contacten aan worden geknoopt. Ook tijdens de pandemie hield de coöperatie contact met de Europese inkopers, doordat zij haar portfolio kon presenteren tijdens de door de IPD georganiseerde virtuele b2b events 'Organic Fresh Produce 2020' en 'Fresh Produce 2021'.

Dankzij IPD-workshops en coachings van de IPD-deskundigen ontstonden belangrijke marketinginstrumenten zoals een bedrijfspresentatie, productspecificaties en logistiekinformatie. Dankzij de IPD sales coachings kon het verkoopteam de benadering van importeurs verbeteren.

Groei van de telersvereniging
Met ondersteuning van de IPD kon een bestaand contact gereactiveerd worden en werd er een nieuwe zakenpartner voor de lange termijn gevonden. In het voorjaar van 2021 begonnen de regelmatige leveringen aan de Europese partners, en gemengde pallets met passiefruit en pitaja's werden al meermaals op reis gestuurd. "Dankzij de ondersteuning van de IPD konden we ons doel bereiken en vaste voet krijgen op de EU-markt. Voor ons was vooral het betere begrip van de eisen van de importeurs bijzonder belangrijk", aldus Paul Riera (rechts), directeur van Tierra Orgánica. 

Bovendien kon Tierra Orgánica het aantal telers in de afgelopen jaren verhogen. Het bedrijf werkt nu met in totaal 67 kleinschalige telers samen. De telersvereniging wil in de toekomst verder groeien door nieuwe producten in het assortiment op te nemen. "Tierra Orgánica heeft ons met haar aanbod overtuigd. Zo kunnen we ons bio-aanbod aan exotisch fruit uitbreiden. Dit was niet ons eerste contact met de IPD en zal ook niet ons laatste contact zijn", concludeert Ronald Vianen (rechts), directeur van Biotropic Spanje. 

Voor meer informatie:
www.importpromotiondesk.com
www.biotropic.com/index.php
www.tierraorganicaec.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven