Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thomas Dannapfel van ABC Fresh, Hamburg:

"Grote vraag naar overzeese biologische peren"

"Biologische peren van overzee zullen dit jaar van groot belang zijn voor de Duitse retail, door de kleine oogst in Europa", zegt Thomas Dannapfel van ABC Fresh. Het in Hamburg gevestigde bedrijf betrekt de meeste van zijn producten van overzee. Het uit andere Europese landen afkomstige fruit beschouwt de handelsonderneming meer als aanvullende handel.

Oogstverliezen tot 50% voor Europese peren
"De hele markt kijkt met belangstelling naar de overzeese producten. Dit jaar zou bijzonder interessant moeten zijn voor peren, aangezien het recente Europese seizoen een kleinere oogst heeft opgeleverd. De beschikbare voorraden uit Italië, België en Nederland zijn al bijna op. Italië werd bijzonder hard getroffen, met oogstverliezen tot 60%", zegt Thomas. De eerste zendingen uit Argentinië worden eind februari verwacht. Argentinië en Chili zijn de belangrijkste landen van herkomst voor ABC Fresh wat peren betreft. Zuid-Afrika is ook een interessante producent van peren, hoewel deze voornamelijk op conventionele wijze worden geteeld. Het seizoen loopt door tot juni.

"Wij zullen voldoende hoeveelheden beschikbaar hebben en zien dit als een gelegenheid om de samenwerking met bestaande klanten te consolideren en eventueel nieuwe verkoopkanalen op te zetten", aldus Thomas. Hij verwacht ook hoge prijzen. "Er zullen marktrelevante hoeveelheden beschikbaar zijn. Afgezien van de prijsstelling en de sterke stijging van de kosten, hebben zich op logistiek gebied geen noemenswaardige problemen voorgedaan in verband met het vervoer over zee. Tot nu toe gaat de bevoorrading erg goed. De prijzen zullen zeker stijgen in vergelijking met vorig jaar, maar het prijsniveau van vorig jaar was dan ook enigszins teleurstellend."

In de biologische sector behoren de retailers tot de belangrijkste klanten van de onderneming, op de voet gevolgd door meer gespecialiseerde retailers in de biologische sector, de nationale groothandelaren en de regionale retailers. De goederen worden over heel Europa geleverd, met de nadruk op de Duitse markt. Het assortiment biologische producten dat het bedrijf verhandelt, bestaat uit groenten en knolgewassen tot citrus, hardfruit en exoten. Het biologische segment is goed voor 15-20% van de omzet van de onderneming.

Biologische producten: Geen trend, maar blijvers
"Ik ben ervan overtuigd dat de biologische sector een belangrijk onderdeel van de voedselvoorziening is en zal blijven, maar ook verder moet worden uitgebouwd en ontwikkeld", bevestigt Thomas. "In de sector verse groenten en fruit zullen we waarschijnlijk geen grote sprongen meer zien. Het is waarschijnlijker dat andere categorieën, zoals dranken, diepvriesproducten en kant-en-klare producten, zich zullen blijven richten op biologische groei."

Al met al is er geen sprake van een algemene verzadiging van de markt, maar de vraag is ook niet onbeperkt. "In sommige gebieden is er al sprake van verzadiging. Terwijl de perenoogst in Europa vrij mager was, zijn de opbrengsten aan appelen goed gebleven. Als importeurs worden wij aangemoedigd een gedetailleerde planning op te stellen en aan te geven welke hoeveelheden en binnen welk tijdsbestek onze goederen beschikbaar moeten zijn", legt hij uit.

"De teelt van biologische appelen in Europa, vooral in Duitsland, is voortdurend toegenomen. De vraag naar biologische appelen van overzee is kleiner en heeft betrekking op specifieke variëteiten. Als meer telers overschakelen op biologische teelt, zal het op een bepaald moment moeilijk worden om eventuele leemten op te vullen en de algemene verscheidenheid van het aanbod uit te breiden. Wij zien onze taak als importeurs in de biologische sector echter niet als concurrentie voor regionale producten, maar als een aanvulling om eventuele gaten op te vullen en de verscheidenheid van het aanbod te vergroten."

Voor meer informatie:
Thomas Dannapfel
ABC Fresh GmbH
Lippeltstr. 1
20097 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 (40) 30 70 96 80
info@abcfresh.de  
abcfresh.de  

Publicatiedatum: