Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeffrey Moret, TOFF:

“Zoals de markt voor biologische AGF 20 jaar geleden was, zo is die van de vegan AGF nu”

De eerste maand van het jaar werd opnieuw omgedoopt tot Veganuary en honderdduizenden mensen voelden zich aangespoord om een maandje veganistisch te eten. Veel groenten en fruit dus. Maar wat niet veel mensen weten is dat het nog een stapje verder kan. Met veganistisch geteelde groenten en fruit.

Het team van TOFF met Jeffrey uiterst links.

Logisch gevolg
‘Maar groenten en fruit zijn toch al vegan?’, is een veelgehoorde vraag. De grootste uitdaging voor vegan AGF is dan ook dat het onbekend is bij de consument. “Zoals de markt voor biologische AGF 20 jaar geleden was, zo is het met de vegan AGF nu,” zegt Jeffrey Moret van TOFF uit Barendrecht. Zo’n zeven jaar geleden maakte Jeffrey kennis met het concept. Onlangs zette hij het merk Green Vegan op, waarmee hij groenten en fruit met het Biocyclic Vegan-certificaat verhandelt. Gecertificeerde telers gebruiken, in tegenstelling tot reguliere en biologische telers, geen dierlijke meststoffen. Daarnaast besteden ze extra aandacht aan de bodem, het water en de biodiversiteit. Jeffrey noemt het een logische opvolger van de (biologische) teeltmethodes. “Ik geloof hier echt in. Dat we allemaal minder vlees moeten eten, daarvan zijn we ons wel bewust. Er zijn veehouderijen die leven op de productie van mest. Als we daarmee gaan stoppen, komt er grond vrij voor de natuur en voor nieuwe akkerbouw. Er zitten grote plussen aan voor water, biodiversiteit en bodemleven.”

De vegan teelt staat nog in de kinderschoenen. Hoewel bedenker Adolf Hoops al sinds 1950 met dit concept bezig is, werden de principes van biocyclische veganistische landbouw pas in 2017 geaccrediteerd als een wereldwijde standaard door IFOAM, de koepelorganisatie van de biologische landbouw- en voedingssector. In Nederland is er tot zover één teler voorzien van dit keurmerk, net als in België. De meeste veganistische telers zijn te vinden in Griekenland en Duitsland. In Duitsland geniet het keurmerk de meeste bekendheid bij de consument, hoewel de producten daar vooral in natuurvoedingswinkels worden verkocht.

Traden en jaarprogramma’s
De vegan AGF-tak vormt slechts een klein onderdeel van de markt, geeft Jeffrey toe. Dat weerhield hem er niet van toch te starten met Green Vegan. “We willen klaar zijn voor de toekomst.” Ook binnen TOFF vormt Green Vegan nog maar een kleine afdeling. Het bedrijf dat in 2014 werd opgericht en tot 2017 onder de vlag van Marni Fruit opereerde, is in de afgelopen jaren flink gegroeid. “Het begon vooral met het verhandelen van biologische AGF. Sinds 2017 laten we dat een beetje achterwege en zijn we ons gaan focussen op duurzame samenwerkingen met telers en retail. Nu draaien we op jaarbasis volledige programma’s af en proberen we de producten zo goed mogelijk weg te zetten.” TOFF verzorgt de afzet van Nederlandse glasgroentetelers als Gebroeders Vahl in IJsselmuiden en Bio van Dijk in Schalkwijk en veel andere Europese telers. Ook producten van overzee hebben een plek in het assortiment, zoals gember en kurkuma, mango en avocado, appel en peer.

Volledige afzet via groothandel
De keuze om zich te richten op langdurige samenwerkingen, bracht continuïteit en stabiliteit voor het bedrijf. Toch blijft er volgens Jeffrey nog steeds ruimte voor het ‘old fashion’ traden en daarom heeft TOFF die tak van sport nog niet helemaal losgelaten. Het bedrijf is ook een groothandel waar veel mixpallets worden klaargemaakt en elke week gaan er vliegtuigbestellingen naar Hongkong en Dubai. “Er is genoeg vraag naar biohandel en aan de consumentenkant is een flinke groei te merken. Je ziet dat het aanbod niet altijd even hard is meegegroeid, dus het traden in bio AGF zou zeker nog een heel goede bedrijfsvoering kunnen zijn.”

De combinatie van deze twee takken pakt goed uit. “Doordat wij niet alléén maar de bekende retailkanalen leveren, is er bij ons ook ruimte voor product met afwijkende maatsorteringen, vorm of kwaliteit. Waar retail maar een beperkt percentage van de oogst kan afnemen bieden wij onze telers ook andere afzetmarkten zoals: groothandel, cateraars en bijvoorbeeld verwerkers of snijderijen. Op deze manier kunnen wij onze telers een volledige afzet bieden.” 

 

Voor meer informatie:
Green Vegan
sales@green-vegan.nl
www.green-vegan.nl