Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-areaal Oxin Growers groeit naar 325 hectare

"We benaderen bio als een aparte productgroep"

Tholen - Vanaf 1 januari 2020 gingen de leden van Van Nature en Best of Four verder als Oxin Growers. Twee jaar later blikken we met commercieel directeur Ton van Dalen terug op de afgelopen twee jaar en vertelt accountmanager Paul Wagenaar over de ontwikkelingen van de bio-tak. "We benaderen de biologische productie echt als een apart segment."

Paul heeft zijn 30-jarige werkervaring opgedaan bij diverse handelsbedrijven binnen de AGF, onder meer bij The Greenery, Haluco, Nature's Pride en Rungis, voordat hij april 2021 bij Oxin Growers als accountmanager verantwoordelijk werd voor vollegrondsgroenten, zachtfruit en biologische producten. "Gedreven vanuit de vraag van onze klanten, is bio echt een speerpunt voor onze coöperatie. De markt vraagt om bio-producten. We willen graag in de breedte groeien, zowel met bio-producten als telers. Aan ons de taak om telers te zoeken die samen met Oxin Growers hun producten in de markt willen zetten. We denken dat we voor telers een goede partner zijn en dat blijkt ook wel uit de telers die zelf naar ons toekomen. Op dit moment zit de groei er aardig in. Vorig jaar telde ons bio-areaal nog 280 hectare en dit jaar maken we een flinke stap naar de 325 hectare. We hebben nu eenentwintig aangesloten bio-telers. Daarnaast voeren we de nodige gesprekken met telers die willen omschakelen of zich bij onze coöperatie willen aansluiten. Onze USP is dat we met alle grote afnemers in Nederland zaken doen. Mijn ervaring in de biologische sector neem ik mee om telers te adviseren over allerhande afzet- en teeltzaken. Bovendien kunnen we als coöperatie telers ondersteunen met GMO om hun bedrijf verder te ontwikkelen."


Biologische tomatenteelt

Andere mindset
Waar uit gangbare hoek nog weleens het verwijt valt dat de gangbare teelt zo duurzaam is dat biologisch misschien wel overbodig wordt, benadert Oxin Growers de biologische productie echt als een apart segment. "We zijn ervan overtuigd dat ook de gangbare telers steeds duurzamer gaan telen, maar het blijft een aparte productgroep en zo benaderen wij het ook. Bio is echt een gespecialiseerd segment met ook een aparte kopersgroep. In Europa is nu eenmaal besloten dat biologische producten niet op substraat geteeld mogen worden, maar contact moeten houden met de aarde. Dan kan het zijn dat vanuit duurzaamheidsoogpunt de teelten naar elkaar toegroeien, marketingtechnisch is het echt een aparte benadering, ook als je kijkt naar de consumentengroep die zich echt op het bio-segment richt", vertelt Paul. 

De doelstelling van de Europese Commissie om in 2030 een aandeel van 25% bio-productie te verwezenlijken, lijkt hem voor Nederland nog niet realistisch. "In Nederland zijn we na de Tweede Wereldoorlog vooral opgevoed om met vrij intensieve teelten een zo hoog mogelijke producties te realiseren. Dat is de realiteit waarin hier veel telers en akkerbouwers zijn opgegroeid, anders dan bijvoorbeeld in Oostenrijk waar deze doelstelling nu al behaald is. Willen wij in acht jaar tijd van 9% naar 25% toegroeien, dan zal Agrarisch Nederland tot een hele andere mindset moeten komen en dat zie ik zo snel niet gebeuren, puur vanuit ondernemersgeest, maar dan zou het veel meer gestimuleerd worden door de overheid, zoals dat bijvoorbeeld in Scandinavië is gebeurd. Een 0% btw-tarief voor biologische producten zou bijvoorbeeld een stap in de goede richting zijn."

"Gangbaar is te goedkoop"
Uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext, bleek deze maand dat consumenten een hogere bereidheid hebben om een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch is. "Biologische telers lopen meer risico in de teelt en een meerprijs is dan ook gerechtvaardigd. Daarbij zien we dat de groep consumenten die biologische koopt, breder worden. Binnen Nederland neemt een stad als Amsterdam hierin een voortrekkersrol. Het ‘geitenwollensokken-imago’ is echt een gepasseerd station. Met name de jonge generatie is op zoek naar een schoon en gezond product. Doordat er meer biologische producten worden aangeboden en de zichtbaarheid in het schap toeneemt, wordt bio ook voor meer mensen toegankelijk. Dat hebben we onder meer in het zuivelschap gezien. 2020 was met de intrede van corona echt een topjaar voor de bio-afzet. We zien dat 2021 daar iets op achter is gebleven. In Nederland groeit de bio-afzet wel, maar niet zo snel als in omliggende landen als Duitsland, België, Frankrijk en Zwitserland. Overigens zien we wel een duidelijke correlatie tussen de prijs van de biologische AGF en de gangbare AGF, waarbij bio de prijs van gangbaar volgt. Vorig jaar waren de tomatenprijzen in zijn algemeen goed en dat gold ook voor bio, in 2020 was dat beide een stuk minder. Naar onze bescheiden mening is het bio-product dan ook zeker niet te duur, maar is gangbaar te goedkoop. Wij zouden dan ook graag zien dat de prijzen van gangbare producten verder omhoog gingen en dan mag de bio-prijs gerust mee naar boven gaan." 

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Oxin Growers
www.oxin-growers.nl