Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ondanks pandemie en Brexit

Britse biologische afzet groeit met 5,2 procent naar recordhoogte

De Britse biologische markt heeft een recordwaarde van 3,05 miljard pond bereikt. In de afgelopen 10 jaar kende de markt een positieve groei en ondanks de pandemie en de voortdurende uitdagingen als gevolg van Brexit, is het in 2021 met 5,2% blijven groeien. Dat blijkt uit het marktrapport dat Soil Association deze week presenteerde.

Consumenten besteden bijna 60 miljoen pond per week aan biologisch eten en drinken. Uit onderzoek blijkt dat consumenten biologisch eten steeds meer in verband brengen met gezondheid en het milieu.

Enorme kans
De totale biologische markt kende een stijging van 23% in slechts twee jaar (de Britse biologische afzet in 2019 bedroeg 2,48 miljard pond) De online verkoop (inclusief maaltijdboxen en thuisbezorging door supermarkten) kende opnieuw een goed jaar met 13% groei ter waarde van £ 558 miljoen.

"Nu consumenten in het Verenigd Koninkrijk 60 miljoen pond per week uitgeven aan biologische producten, is er een enorme kans voor biologische bedrijven om zowel het kanaal als het product te innoveren en de markt verder te laten groeien", zegt Clare McDermott van Soil Assosiation.

Supermarkten 
Na een enorme stijging in 2020, vlakte de verkoop van biologisch in supermarkten in 2021 af, maar groeide nog steeds met 2,4%. De afzet van biologisch eten en drinken in de supermarkten inclusief thuisbezorging was dus goed voor 1,97 miljard pond. Waitrose & Partners, Sainsbury's en Tesco domineren nog steeds de verkoop van biologisch door meerdere retailers, met een aandeel van 65% van de markt.  

In de supermarkten zijn de vier belangrijkste biologische categorieën goed voor driekwart (74%) van de verkoop en groeien ze sneller dan hun niet-biologische equivalenten. Dit zijn zuivel (met een omzet van bijna 500 miljoen pond, een stijging van 0,7% ten opzichte van 2020), groenten en fruit (438 miljoen pond, een stijging van 1,8%), kant-en-klare levensmiddelen (315 miljoen pond, een daling van 6,2%) en vlees, vis en gevogelte (202 miljoen pond, een stijging van 5,5%). Biologische producten hebben in de supermarkten meer aandacht gekregen: Sainsbury's, Ocado, Tesco, Waitrose & Partners en Marks & Spencer hebben zich in 2021 achter de actie Organic September geschaard, waardoor de biologische verkoop in die maand met 1,3% is gestegen tegenover 2020. Ook hebben zij in de loop van het jaar in de winkels en online meer (marketing-)aandacht aan biologische  producten gegeven. De verkoop van thee en koffie, steeg met 12%, bier, wijn en sterke drank met 16,9%.

Detailhandel
Sommige detailhandelaren in stadscentra hebben te lijden gehad onder het feit dat meer mensen thuis werken, maar veel buurtwinkels hebben van deze verandering geprofiteerd. Over het geheel genomen is de omzet van de sector in 2021 met 9% gestegen.  

Verzorging en textiel
De verkoop van gecertificeerde biologische en natuurlijke schoonheidsproducten steeg met 15% tot bijna £ 138 miljoen in 2021 en de verkoop van door de Soil Association Certification gecertificeerd biologisch textiel steeg met 39% tot meer dan £ 68 miljoen. De vraag naar gecertificeerd biologisch katoen is groter dan het aanbod, aangezien meer merken en detailhandelaars zich ertoe verbinden biologisch katoen in te kopen als onderdeel van hun duurzaamheidsstrategieën.

Biologische landbouw 
De uitdaging voor de boeren, telers en de toeleveringsketens in het Verenigd Koninkrijk bestaat er nu in te voldoen aan de vraag die voortvloeit uit de sterke groei van de biologische markt.

Het omgeschakelde areaal neemt niet snel genoeg toe en er moeten robuuste Britse toeleveringsketens worden ontwikkeld. Momenteel worden meer ingrediënten en producten ingevoerd om aan de toegenomen vraag te voldoen, wat niemand wil. Er moeten robuuste toeleveringsketens komen, stelt Soil Association.

Uit de laatste cijfers van DEFRA blijkt dat het areaal dat is omgeschakeld naar biologisch in 2020 met 12% is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor, maar dat het totale areaal biologisch geteelde grond gelijk is gebleven en slechts met 0,8% is toegenomen ten opzichte van 2019. 

Voor meer informatie: www.soilassociation.org

Publicatiedatum: