Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Flitsbezorger wil eind 2022 30 procent biologisch in het assortiment

Tholen - In een flits waren ze er vorig jaar, de flitsbezorgers. Ze krikken de servicegraad van boodschappenbezorging voor een klein bedrag flink op. Het slaat aan. Bij Gorillas zien ze de ordergrootte groeien, vertelt Wim Pollux, catagorymanager en byer AGF van Gorillas in de Benelux. Net als bij de reguliere supermarkten kunnen ze met AGF het onderscheid maken.

Maar liefst vier flitsbezorgers zijn afgelopen jaar gestart in Nederland. Het concept past goed in de Nederlandse gemakseconomie met relatief veel kleine huishoudens die spontaner consumeren en minder vooruit plannen. Flitsbezorgers zijn in staat om binnen 10 minuten met de bestelde boodschappen voor de deur te staan. “Wanneer je een order plaatst, dan is deze meestal binnen 60 seconden bij elkaar gepikt in het warehouse. Deze zal dan vervolgens door een rider op de elektrische fiets of cargobike naar de betreffende klant gebracht worden. Wij doen dit gemiddeld binnen de 10 min. “Faster than you over het algemeen,” vertelt Wim in het januarinummer van vakblad Primeur. “We zien dat steeds vaker mensen hun boodschappen doen bij Gorillas en zien het bestelbedrag veranderen. In de begindagen waren het vooral jongeren die bestelden, maar je ziet de gemiddelde klant veranderen. Nu zijn het vooral studenten die in steden zoals Groningen het aantal orders stuwen en zien we in Amsterdam weer dat het vooral young professionals zijn die de overhand beginnen te krijgen. Vooral als het om groenten en fruit gaat zien we de ordergrootte steeds meer toenemen. En als een klant eenmaal blijft terugkomen om zijn groenten en fruit te bestellen, zullen ze ook de fles cola bij ons bestellen. Op vers kun je onderscheiden, op een fles cola niet.”


Wim Pollux

Gorillas is in diverse landen actief: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daar valt synergie uit te halen, maar lokale invulling is heel belangrijk. “Bij de start in België merkte ik dat ze daar toch wat anders naar groenten en fruit kijken. Ook zijn ze daar al iets verder met het voeren van biologisch. Verder zie je dat in Duitsland mensen veel meer 1x per week bestellen als ze boodschappen doen en dat in Nederland deze frequentie veel hoger ligt.”

Basisassortiment
Gorillas biedt momenteel een basisassortiment. “Doordat al onze warehouses zich bevinden in het hart van de meeste steden en hierdoor dus beperkt zijn in de ruimte die we tot onze beschikking hebben, zullen we het assortiment compact moeten houden. We voeren ook gemaksproducten en hebben in het assortiment bijvoorbeeld groentemixen voor stampotten. Het assortiment is afhankelijk van het seizoen. Waar we de ruimte hebben zullen we het assortiment uitbreiden met bijvoorbeeld extra appelrassen, exoten en ongebruikelijke groenten.” De uitdaging is om zich hiermee te onderscheiden van andere aanbieders. In prijs concurreert Gorillas niet met de reguliere aanbieders. “We gaan voor een ideale prijs-kwaliteitsverhouding binnen ons assortiment. We zitten qua prijssetting op het niveau van de supermarkten zoals AH en met de kwaliteit weer boven het niveau van de gemiddelde supermarkt.”

Biologisch
Biologische AGF is een speerpunt voor Gorillas. “Een van onze doelstellingen is om aan het einde van het jaar minimaal 30% van het assortiment biologisch te voeren. Ook willen we het verhaal daarachter vertellen. Een van de manieren hoe we dat doen is via een QR-code die op de verpakking / sticker zit van alle producten in de I AM Organic-lijn die we voeren. Als je deze scant, dan krijg je een interactieve chart te zien met een foto van de teler en de route to market die het product heeft afgelegd.”

Hardlopers in het assortiment zijn avocado’s, blauwe bessen en citrus. “Amsterdam spant de kroon als het gaat om avocado’s. Ik durf wel te zeggen dat Amsterdam de avocadohoofdstad is van Nederland. Onder de groenten zijn vooral de tomaten en komkommers de producten die de mensen het meest in de fietstas stoppen.”

Warehouses
Gorillas beheerst de keten datagedreven en wordt daarbij ondersteund door partnerships in de keten aan te gaan, waaronder Boerschappen en Organto Foods. “Wij optimaliseren continu onze data en gebruiken deze om onze inkoop zo efficiënt mogelijk te doen. Ten opzichte van reguliere supermarkten verschilt ons inkoopbeleid op het vlak van flexibiliteit. Wij zijn in staat om een product binnen 2-7 dagen te listen en in de warehouses te krijgen en hierdoor sneller op trends in te spelen wanneer deze zich voordoen. Boerschappen staat voor een korte, eerlijke en vooral transparante keten / route to table. Ze maken elke week nieuwe recepten die we aanbieden als meal kits met de meest verse streekproducten uit heel Nederland. Verder hebben we op het gebied van biologisch een partnership met Organto Foods die ervoor gaat zorgen dat we de 30% target gaat halen.” Door de strakke planning en data-ananalyse is er weinig derving. “Als we dan wel waste hebben dan zal deze in To Good To Go gaan of we stoppen ze in Gorilla Mysterie bags, onze eigen To Good To Go bags, om het zo maar te zeggen.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Gorillas
wim.pollux@gorillasapp.com