De firma Gamper, gevestigd in Stettfurt, Thurgau, wordt al vele jaren beschouwd als een van de grootste witlofproducenten en -verkopers in Zwitserland. Na het sterke witlofseizoen 2020/2021 lijkt de consumptie zich te stabiliseren op het niveau van het voorgaande jaar, meldt fabrieksdirecteur Fabian Etter.
"De zomer van 2021 werd overwegend gekenmerkt door nattigheid en regenval, maar toch hadden we een normale opbrengst in vergelijking met andere jaren, zij het met eerder ondergemiddelde maten. Niettemin groeiden de wortels later in de scheut mooi aan, zodat we de opbrengst als goed tot zeer goed kunnen omschrijven", aldus Fabian.
Witlof in de kwekerij
Moeilijke marketingsituatie
Volgens Fabian verloopt de marketing daarentegen vrij vlot. "Ten eerste is de Corona-hype, net als die van de 2020/2021 van vorig jaar, merkbaar afgenomen. Dit betekent dat het verbruik is teruggekeerd naar min of meer het normale niveau van vóór Corona. Bovendien zijn vraag en aanbod al sinds de start van het nieuwe seizoen op 1 november ongeveer in evenwicht, wat nogal nadelig is voor de afzet." De witlofprijzen in heel Zwitserland zijn al jaren tamelijk stabiel.
Fabian Etter is verantwoordelijk voor de distributie van conventionele en biologische witlof.
Naast de productie van conventionele witlof exploiteert het bedrijf Gamper sinds vijf jaar ook een biologische kwekerij. "De sterke groei van de laatste jaren lijkt nu voor het eerst wat af te zwakken, vooral omdat we ook een lichte overproductie hebben ten opzichte van de stabiele vraag", legt Fabian uit. In het algemeen is het marktaandeel van ingevoerde goederen in de Zwitserse retail relatief hoog in het biologische segment tijdens de wintermaanden met een hoge omloopsnelheid. In het conventionele segment daarentegen vindt tijdens het hoogseizoen nauwelijks invoer plaats.
Blik op het arbeidsproces
De afzet van witlof vindt nog steeds hoofdzakelijk plaats in het winterseizoen, van ongeveer november tot april. "Na Pasen neemt de vraag snel af en in de zomer halen we ongeveer de helft van de winterafzet, omdat er in die tijd van het jaar nog meer vraag is naar andere slagewassen. Bovendien is de zomerproductie nauwelijks kostendekkend, vooral bij een benedengemiddelde wortelopbrengst", vervolgt hij. Het assortiment wordt gecompleteerd met radicchio, die ook het hele jaar door wordt verhandeld. "Het marktaandeel daarvan is beheersbaar, maar uiterst stabiel."
Verpakte witlof wordt in de handel gebracht onder de merknaam "Swiss&Diva". Het grootste deel wordt in de retail in Zwitserland verkocht in flowpacks of zakken van 500 gram, terwijl de rest los aan de groothandel wordt verkocht.
Toekomstige uitdagingen
Net als andere sectoren zal ook de witlofmarkt in de nabije toekomst wel nieuwe uitdagingen zien, meent Fabian. "De verkoop in heel Zwitserland zal de komende jaren stagneren, terwijl het voor ons producenten moeilijker zal worden om onze kosten te dekken. Ondanks de moeilijke coronaperiode hebben we tot nu toe geen problemen gehad op het gebied van personeel en mankracht."
Voor meer informatie:
Fabian Etter
Gamper & Co. Gemüsekulturen
Hauptstrasse 4
9507 Stettfurt, Zwitserland
+41 (0)52 376 1257
info@gampergemuese.ch
www.gampergemuese.ch