"We geven de voorkeur aan bijzondere producten"

Versplatform QSTA wil en kan nog flink groeien

Tholen – Een foodprofessional die voor 18.00 uur een bestelling plaatst, heeft de bestelde producten de volgende dag al binnen. Met snelle levertijden en een bijzonder productaanbod wil het nieuwe online versplatform QSTA een aanvulling zijn op bestaande groothandels. Leveranciers worden door QSTA geholpen bij het maken van een eigen merkenpagina op het platform, binnen 2 weken kunnen ze beginnen met de verkoop. QSTA Nederland is een pilot, de Duitse moedermaatschappij Wernsing Food Family wil het versplatform uiteindelijk ook in andere landen uit gaan rollen.

Jeffrey Afolabi naast één van de geconditioneerde busjes van QSTA.

"Na een paar maanden weten producenten ons steeds beter te vinden. Ze worden nieuwsgierig naar wat wij voor hen kunnen betekenen. Dit zijn vaak producenten die goed zijn in wat ze doen en mooie concepten maken. Wij nemen de logistiek, marketing en de digitale ontsluiting graag op ons, zodat ze zich daar niet op hoeven te focussen", vertelt Jeffrey Afolabi namens QSTA.

Oversized warehouse
QSTA is ongeveer een half jaar geleden van start gegaan en levert tot nu toe vooral aan het ambachtskanaal, speciaalzaken en de retail. Nu de horeca weer open is, hopen ze uiteraard ook deze doelgroep te bereiken. "We kunnen snel uitleveren met behulp van onze eigen geconditioneerde busjes, koel, diepvries en vers. Hiermee realiseren we next day delivery in heel Nederland. Daarmee bieden we echt iets nieuws. In de consumentenmarkt gaat alles tegenwoordig veel sneller en makkelijker. B2B liep hierin nog achter, met hoge minimale bestelbedragen en vrij trage levertijden. Om te bewijzen dat dit anders kan, hebben we een oversized warehouse in Nijkerk. Te groot voor nu, maar daardoor kunnen we nog flink groeien."



"Veel belang bij directe levering aan de klant"
Jeffrey geeft aan dat QSTA voor een bijzonder aanbod gaat. "Wij bieden producten aan die lastiger bij andere groothandels binnenkomen. Wij kunnen eenvoudig met de hele productlijn aan de slag. We geven de voorkeur aan bijzondere producten, iets meer niche." Ook verschillende bio-producenten hebben het platform inmiddels weten te vinden. "De vraag naar biologisch is niet zo groot als de vraag naar reguliere producten. Dergelijke bedrijven en startups hebben dus veel belang bij directe levering aan de klant. Veel bio-leveranciers en -producenten besluiten dan vaak zelf maar te gaan rijden. Dit is in veel gevallen niet rendabel en wij bieden hiervoor de oplossing."

Eigen shop-in-shop voor alle leveranciers
Hoe gaat QSTA precies te werk? Jeffrey: "Omdat online de vindbaarheid enorm belangrijk is, besteden we hier veel aandacht aan. Al onze leveranciers hebben een eigen merkenpagina, een soort shop-in-shop dus. Hiervoor werken we samen met tekstschrijvers en websitebouwers, fotografen en programmeurs. Onze leveranciers hebben passie voor hun producten en wij willen dat zij zich op de productie, productontwikkeling en dergelijke kunnen focussen. Daarom ontzorgen we ze graag op dit gebied." QSTA kan heel snel schakelen. "Vanaf het moment dat we elkaar de hand schudden over de marges en het assortiment, gaat de hele molen draaien. Onze websitebouwers en tekstschrijvers gaan dan aan de slag. Dat kost 2 weken en dan beschik je over landelijke distributie en kan je beginnen met de verkoop."



Twee logistieke stromen
Er zijn twee logistieke stromen binnen QSTA. Klanten kunnen tot 18:00 uur bestellen voor next day delivery. "Wij geven de orders door aan de leveranciers en zij brengen die producten dan tussen 18:00 en 22:00 uur naar ons distributiecentrum in Nijkerk. 's Nachts vindt de crossdock-operatie in ons warehouse plaats en de volgende dag rijden we die orders op klantniveau uit door heel Nederland." De andere optie is om een pallet te huren in het warehouse van QSTA. "Dan kunnen we picken uit deze voorraad."

Koopgedrag inzichtelijk
QSTA is ook heel transparant, benadrukt Jeffrey. "We delen al het klik- en koopgedrag van de klanten bezoekers met onze leveranciers. Dat vinden wij enorm belangrijk, zodat zij weten waar de producten naartoe gaan. Bij ons zit dit gewoon in het pakket. We sturen maandelijks een overzicht naar onze leveranciers. Dan kunnen ze eventueel details verbeteren, als een bepaald product bijvoorbeeld minder loopt. We hebben QSTA zo transparant mogelijk ingericht. Dat hebben we tot in het extrema doorgetrokken. De prijzen zijn bijvoorbeeld voor iedereen toegankelijk en beschikbaar, ook als je geen account hebt. De voorraad is ook altijd up-to-date. Men kan ook zonder KVK- of BTW nummer bestellen. We richten ons op de foodprofessional, maar iedereen mag bestellen."

Voor meer informatie:
Jeffrey Afolabi
QSTA
088 4015000
jeffrey@qsta.nl 
www.qsta.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven